آخرین اخبارافغانستانزنانسیاستگزارش

زنان در واکنش به گردهمایی علمای دینی:

نادیده گرفتن زنان اعتبار طا-لبان را می‌کاهد/ جهان برای حقوق زنان فشار وارد کند

رسول شهزاد- کابل
گردهمایی سه روزه علمای دینی طا-لبان با صدور قطع‌نامه‌‌ای یازده ماده‌ای به پایان رسید. در قطع نامه این نشست با ملا هبت‌الله آخوندزاده بیعت شده، ولی اشاره‌ای به مکاتب دخترانه، انتخابات، دولت فراگیر و خواسته‌های جامعه جهانی نشده است.

نادیده گرفتن زنان اعتبار طا-لبان را می‌کاهد/ جهان برای حقوق زنان فشار وارد کند

نشست علمای دینی که برای سه روز از سوی طا-لبان با حضور داشت صدها تن از عالمان دین برگزار شده بود روز شنبه به پایان رسید. در اخیر این نشست قطعنامه یازده ماده‌ای نیز نشر شده است.
این نشست بدون حضور زنان و پشت درهای بسته برگزار شد و در هنگام برگزاری به هیچ خبرنگاری اجازه حضور در نشست داده نشد.
با این همه، شماری از فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی می‌گویند که این نشست برای کسب مشروعیت داخلی برای طا-لبان برگزار شده بود و طا-لبان می‌خواستند با این نشست به جهان بگویند که ما مشروعیت داخلی داریم و شما ما را به رسمیت بشناسید.
وحیده بیات فعال حقوق زنان می‌گوید که این نشست نمی‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند و بحران اقتصادی را بهبود ببخشد.
بیات به این باور است که طا-لبان با برگزاری این نشست که گویا از سراسر افغانستان نمایندگان دینی مردم در آن حضور داشته، در پی آن است که از این رهگذر اعلام کنند که مشروعیت داخلی دارند.
وی همچنان گفت که در این نشست هیچ حرفی در مورد تامین حقوق زنان و بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم گفته نشده، بناءً طا-لبان به این خواست مردم که خواست جامعه جهانی نیز است نه گفته‌اند.
انتظار می‌رفت در گردهمایی علمای طا-لبان مسئله مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، ایجاد دولت فراگیر و خواسته‌های جامعه جهانی در آجندا گنجانده شود، اما قطع نامه پایانی آن خلاف انتظارات ارائه شد.
وحیده بیات می‌گوید که زنان افغانستان در بیست سال گذشته رشد کردند و وارد سیاست شدند و توانایی تصمیم‌گیری در مسایل کلان سیاسی را دارند، طا-لبان اگر واقعاً یک نشست واقعی با حضور تمام اقشار جامعه برگزار می‌کردند باید نمایندگان زنان در این گردهمایی حضور و حق صحبت می‌داشت.
از سویی هم بهشته شالیزی یکی از خبرنگاران در کابل به خبرگزاری دید، می‌گوید: برگزاری نشست علما پشت درهای بسته اما و اگر های زیادی را خلق کرد و به هیچ خبرنگاری اجازه حضور داده نشد.
وی می‌گوید: در حالی که اولین روز این نشست بدون حضور زنان برگزار شد، سخنگوی امارت اسلامی اعلام کرد که در دعوت نشدن زنان هیچ نقشی نداشتیم با این که در تمام عرصه‌ها در مورد زنان تصمیم‌گیری می‌کنند ولی در این نشست نقشی نداشته است که این گفته سخنگوی امارت خاک زدن به چشم مردم است.
در پایان روز نخست گردهمایی علمای طا-لبان، سخنگوی آن‌ها در یک نشست خبری گفت که در دعوت نشدن زنان به این گردهمایی نقشی نداشته است.
این در حالی است که پیش از برگزاری این نشست، هیدر بار معاون بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که یک نهاد تصمیم‌گیری که زنان را مستثنا می‌کند، نمی‌تواند مشروع باشد.
او در توییتی نوشته بود که مردم به شدت امیدوار خواهند بود که نشست طا-لبان پیشرفت کوچکی در جهت پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران توسط طا-لبان داشته باشد.
از سویی هم شکیلا حیدری یکی از فعالان مدنی می‌گوید که برگزاری این نشست بدون حضور زنان، بیشتر از پیش وضعیت را برای زنان بغرنج می‌سازد، زیرا بعد از این طا-لبان ادعا خواهند کرد که ما هیج کاره هستیم علمای افغانستان در مورد زنان چنین می‌گویند.
حیدری می‌گوید که همه مردم افغانستان منتظر آن بودند که در این نشست بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در صدر آجندا باشد، ولی برخلاف انتظارها هیچ بحثی در این مورد نشده است.
وی همچنان افزود که تامین حقوق زنان و دختران از پیش شرط‌های اصلی جوامع بین‌المللی برای به رسمیت شناختن طا-لبان است، حال که طا-لبان در چنین نشست که بسیار مهم بوده به زنان اجازه حضور ندادند و هیچ حرفی از زنان نگفته‌اند، کشورهای غربی نیز به خواست طا-لبان تمکین نکنند.
گفتنی است که گردهمایی سه روزه علمای دینی طا-لبان با صدور قطع‌نامه‌ای یازده ماده‌ای به پایان رسید. در قطع نامه اشاره‌ای به مکاتب دخترانه، انتخابات، دولت فراگیر و خواسته‌های جامعه جهانی نشد.
اجازه ندادن به زنان و خبرنگاران انتقادهای زیادی را در مورد این گردهمایی در بین مردم افغانستان و کشورهای جهان برانگیخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا