آخرین اخبارافغانستانجهانمطالب معلوماتی

ناسا در نظر دارد دوباره ناهید(زهره) را کشف کند

سازمان هوا-فضای ایالات متحده امریکا(ناسا) اعلام کرده که قرار است دو فضاپیمای جدید برای بررسی اتمسفیر و اجزای سطح سیاره ناهید به فضا پرتاب کند.


به نقل از بی بی سی، هر کدام از این دو ماموریت فضایی بودجه‌ای پنجصد میلیون دالری دارد. قرار است که این دو ماموریت بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ عملی شود.
بیل نلسون رییس ناسا گفته که این دو ماموریت فرصتی به دست می‌دهد تا «سیاره‌ای مورد بررسی قرار بگیرد که بیش از سی سال بود به آنجا نرفته بودیم».
آخرین بار در سال ۱۹۹۰ بود که ناسا کاوشگری را به مدار ناهید فرستاده بود. این کاوشگر «ماژلان» نام داشت و برای نقشه‌برداری از سطح این سیاره به فضا رفته بود. بعد از آن هم چند باری فضاپیماهای دیگر در مسیرشان به جاهای دیگر از اطراف ناهید هم گذر کرده بودند.
این دو ماموریت بعد از مرور چند طرح انتخاب شد. ملاک انتخاب آنها هم ارزش علمی بالقوه آنها و امکان‌پذیر بودن برنامه‌های توسعه‌ای آنها بوده است.

حرارت سطح ناهید بیش از ۴۰۰ درجه سانتی گراد است و سرب را ذوب می کند


آقای نلسون گفت که این دو ماموریت برای دانستن این موضوع است که چطور سطح این سیاره چون کوره‌ای می‌سوزد و سرب روی آن ذوب می‌شود.
ناهید یا زهره، بعد از عطارد دومین سیاره‌ای است که به دور خورشید می‌چرخد. زمین ما از یک سو همسایه ناهید و از سوی دیگر به سیاره مریخ نزدیک است.
با اینکه سیاره عطارد (یا تیر) از همه به خورشید نزدیک‌تر است، اما دمای ناهید از همه بیشتر است. دمای ناهید به پنجصد درجه سانتیگراد هم می‌رسد. دمایی که سرب را آب می‌کند.
یکی از این دو ماموریت «داوینچی پلاس»، نام دارد که قرار است اتمسفیر سیاره را اندازه بگیرد تا مشخص شود چطور شکل گرفته و تغییر کرده است. همچنین قرار است در این ماموریت به این سوال پاسخ داده شود که آیا ناهید اقیانوسی داشته یا نه.

فضاپیمای شوروی فقط چند عکس توانست از سطح ناهید یا زهره ارسال کند


داوینچی پلاس، بناست نخستین تصاویر از سطح این سیاره را به زمین مخابره کند. دانشمندان گمان می‌کنند که سطح این سیاره شبیه به سطح زمین باشد و حتی ساختار صفحه‌ای داشته باشد.
ماموریت دوم «وریتاس» نام دارد که قرار است نقشه سطح این سیاره را تهیه کند. هدف این است که به تاریخچه زمین‌شناسی این سیاره دست پیدا کنند و اینکه چطور این همه با زمین متفاوت است.
در این ماموریت از نوعی رادار استفاده می‌شود که تغییرات سطح سیاره را پیدا کرده و به دنبال آتش‌فشان‌ها و زلزله‌هایی می‌گردد که هم‌اکنون در حال روی دادن است.
تام واکنر یکی از مقام‌های ناسا گفت: «عجیب است که ما درباره ناهید اطلاعات کمی داریم. اما نتیجه این دو ماموریت به ما درباره این سیاره چیزهای بسیاری می‌آموزد از ابرهای آسمانش تا آتش‌فشان‌ها و از سطح تا هسته سیاره‌اش».
او گفت: «انگار که ما سیاره را کشف می‌کنیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا