آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

نامزدان هیئت نظارت از انتخابات تشکیل می‌دهند

در پی افزایش نگرانی‌ها از حضور کم‌رنگ ناظران داخلی و بین‌المللی در انتخابات پیش رو، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در تلاش ایجاد یک هیئت نظارتی مشترک هستند.

در پی افزایش نگرانی‌ها از حضور کم‌رنگ ناظران داخلی و بین‌المللی در انتخابات پیش رو، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در تلاش ایجاد یک هیئت نظارتی مشترک هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، آنان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را به سود سایر نامزدان و رای‌دهندگان عنوان می‌کنند و می‌گویند، با تشکیل این هیئت از تقلب‌های احتمالی در روز رای‌دهی و روند شمارش آرا جلوگیری خواهد شد.
عنایت‌الله حفیظ نامزد ریاست جمهوری و عضو شورای تشریک مساعی نامزدان ریاست جمهوری می‌گوید، تا کنون ۱۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح تشکیل هیئت نظارتی مشترک توافق کرده‌اند و برای اقدامات عملی در این راستا یک دبیرخانه مستقل نیز ایجاد شده است.
محمدعارف کیانی سخنگوی دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل، دلیل ایجاد این هیئت مشترک را نظارت دقیق از روند انتخابات و مبارزه با تقلب‌های سازمان‌یافته از سوی دسته‌های انتخاباتی حاکم بر قدرت عنوان کرد و با انتقاد از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات گفت «حالا که تنها ۲۶ روز دیگر به روز رای‌دهی باقی مانده، کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون مکانیزم مشخصی را برای جلوگیری از تقلب‌های انتخاباتی ارایه نکرده است. به سخن او، از همین رو نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهند به گونه مشترک از روند رای‌دهی و شمارش آرا در ششم میزان نظارت کنند.
نامزدان ریاست جمهوری هم‌چنان می‌گویند، نظارت از سایر محلات رای‌دهی توسط ناظران هر دسته انتخاباتی به گونه‌ جداگانه دشوار خواهد بود و در صورتی که طرح مشترک‌شان موفق شود، می‌توانند با برنامه‌های منسجم از شفافیت انتخابات تا حد زیادی اطمینان حاصل کنند. با این حال، کمیسیون مستقل انتخابات از طرح تشکیل هیئت مشترک نظارتی نامزدان استقبال می‌کند.
ذبیح‌الله سادات از سخنگویان کمیسیون انتخابات افزایش ناظران انتخاباتی را برای تامین شفافیت روند رای‌دهی و شمارش آرای ششم میزان مهم و سودمند عنوان کرد و افزود: «تا حال ۴۰ نهاد داخلی که شامل نهادهای ناظر بر روند انتخابات، احزاب سیاسی و رسانه‌ها است، اعتبارنامه نظارتی دریافت کرده‌اند.»
آقای سادات صدور زمینه نظارت از روند انتخابات و فراهم ساختن اعتبارنامه نظارتی را از مسئولیت‌های کمیسیون انتخابات عنوان کرد و گفت این کمیسیون با ناظران داخلی و بین‌المللی همکار خواهد بود.
این در حالی است که تنها ۲۶ روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که در انتخابات ششم میزان حدود چهار هزار و ۹۴۲ مرکز به روی رای‌دهندگان باز خواهد بود.
از سویی هم، این نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری است که با استفاده از دستگاه‌های انگشت‌نگاری برگزار می‌شود. هم‌چنان روند انتقال این دستگاه‌ها «بدون آزمایش لازم» به ولایات آغاز شده است.
قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا