آخرین اخبارافغانستانسیاست

نامه‌ سرگشاده‌ خبرنگاران افغان: مصئونیت نداریم، نهادهای بین‌المللی برای خروج ما اقدام کنند

خبرگزاری دید: شماری از خبرنگاران آسیب‌پذیر افغانستان در یک نامه‌ سرگشاده به سازمان ملل متحد، جامعه بین‌المللی، نهادهای مدافع حقوق بشر و سازمان‌های پشتیبان خبرنگاران، نسبت به امنیت خود و خانواده‌های‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند.


در این نامه از نهادهای یادشده خواسته شده است که پیش از ختم روند خروج، برای تخلیه‌ خبرنگاران آسیب‌پذیر دست به کار شده و راهی پیدا کنند. در این نامه هشدار داده شده است که اگر برای تخلیه‌ خبرنگاران آسیب‌پذیر اقدام نشود، گواه خشونت‌های فزاینده در برابر خبرنگاران و خانواده‌های‌شان خواهند بود.
در نامه آمده است: «در این مقطع حساس ما می‌خواهیم که جهان به جای نظاره، اقدام عملی برای محافظت از جان خبرنگاران و خانواده‌های‌شان انجام دهد».
در قسمتی از این نامه آمده است که روند خروج و نجات خبرنگاران با توجه به عملکرد مافیای رسانه‌ای شفاف نبوده و باید شفاف‌سازی شود.
براساس این نامه‌‌، شماری از خبرنگاران زن با امر صریح طالبان از کار بیکار شده و درصد غالب رسانه‌ها با رویکرد محافظه‌کارانه زنان خبرنگار را جواب رد داده‌اند.
خبرنگاران آسیب‌پذیر در این نامه افزوده‌اند که دسترسی به اطلاعات به‌گونه‌ی کامل محدود شده و برخی خبرنگاران در حین انجام وظیفه از سوی طالبان مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته‌اند.
در نامه آمده است: «طالبان در برخی موارد تلاشی‌های خانه به خانه را آغاز کرده‌اند و دنبال خبرنگاران آزاد استند. حتا که بسیاری از خبرنگاران هم اکنون در بخش‌های نامعلوم پنهان شده‌اند تا از خود محافظت کنند».
با این حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که رسانه‌ها می توانند به گونه آزاد فعالیت داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا