آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

محمود صیقل نماینده دایم افغانستان در ملل متحد:

نباید رقابت‌های میان کشورهای منطقه و جهان به افغانستان آورده شود

قطع‌نامه پیشنهادی افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر حمایت از تلاش‌های صلح به رهبری دولت افغانستان در هفتاد وسومینن نشست عمومی سازمال ملل در نیویارک تصویب شد.


قطع‌نامه پیشنهادی افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر حمایت از تلاش‌های صلح به رهبری دولت افغانستان در هفتاد وسومینن نشست عمومی سازمال ملل در نیویارک تصویب شد.
محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان دراین سازمان، پس از تصویب این قطعنامه گفته است، امروز افغانستان در برابر تروریزم که یک تهدید بین‌المللی است قرار دارد. تروریزم و بنیادگرایی خشونت‌بار نه تنها افغانستان، بلکه منطقه و جهان را تهدید می‌کند.
وی ادامه داد: خوشحالم که جامعه جهانی حمایت خود را از حکومت، مردم و برنامه‌های افغانستان اعلام کردند. این اقدام را اقدامی مثبت می‌دانم و قطعنامه نشان می‌دهد که اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از افغانستان در مبارزه با تروریزم و مبارزه آن‌ها برای ایجاد یک کشور باثبات و پیشرفته حمایت می‌کنند.
او گفت:« هراس‌افکنی و بنیادگرایی خشونت‌بار نه تنها افغانستان، بلکه منطقه و جهان را تهدید می‌کند. این قطعنامه نشان می‌دهد که اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل، از افغانستان در مبارزه با هراس‌افکنی و ایجاد یک کشور باثبات و پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. ما باور داریم صلح در افغانستان در صورتی برمی‌گردد که پشتیبانی کشورهای همسایه، منطقه و جهان را از روند به رهبری و حاکمیت افغانستان داشته باشیم.»
صیقل تلاش‌های زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا را در مذاکرات صلح افغانستان در همین راستا ارزیابی کرد.
این قطعنامه درباره وضعیت افغانستان با ۱۲۴ رای موافق و ۳ رای ممتنع که روسیه یکی از آن‌ها بود بدون هیچ مخالفتی تصویب شد.
وی درباره دلیل مخالفت روسیه با این قطعنامه و رای ممتنع آن‌ها هم اظهار کرد: در سه مورد رضایت آن‌ها کسب نشده بود، یکی از آن‌ها این بود که می‌خواستند کنفرانس اخیری را که در مسکو ترتیب داده بودند در این قطعنامه لحاظ کنند و از اهمیت خاص برخوردار شود.
سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد توضیح داد: اما آن کنفرانس مشکلات خاصی داشت که یکی از آن‌ها، سفر پنج عضو طالبان بود که چهار نفر آن‌ها در لیست تحریم سازمان ملل قرار داشتند و روسیه برای سفر آن‌ها از سازمان ملل درخواست مجوز نکرده بود.
صیقل یادآور شد: تمام کنفرانس و سفر غیرقانونی بود و رژیم تحریم های سازمان ملل متحد هم نقض شده بود و ما پیشتر هم به اطلاع آن‌ها رسانده بودیم.
وی خاطرنشان کرد: وقتی طالبان به مسکو آمده بودند همچنان در فکر تاسیس امارت اسلامی خود بودند تا این که به فکر صلح باشند و تمام صحبت‌های آن‌ها هم در همین راستا بود. از حکومت افغانستان به صورت رسمی کسی حضور نداشت و تنها برخی از اعضای شورای صلح افغانستان به این کنفرانس رفته بودند. این هیئت هم پس از بازگشت، نارضایتی خود را از این کنفرانس اعلام کرد.
صیقل افزود: فکر می کنم که واشنگتن می‌فهمد که افغانستان و ایران دو کشور همسایه هستند و شواهد نشان می‌دهد که به این مسئله احترام قایل هستند.
صیقل تصریح کرد: از همه می‌خواهیم وقتی که درباره افغانستان فکر می‌کنند لطفاً رقابت‌های بین کشورهای منطقه و فرامنطقه را به افغانستان نیاورند. میلیون‌ها نفر به خاطر همین رقابت‌های منطقه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا