آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نباید زمینه دخالت خارجی‌ها در انتخابات کشور مهیا شود

اگر کمیسیون انتخابات یک بار دیگر به درستی کارش را انجام ندهد، بدون شک انتخابات به یک جنجال مبدل خواهد شد و زمینه دخالت خارجی‌ها نیز فراهم خواهد شد.


تنش‌ها در حکومت وحدت ملی از تبعات تقلب در پروسه انتخابات است. کمیسیون انتخابات نباید در انتخابات پیش رو دست به تقلب بزند. آزمون انتخابات باید بازنده و برنده داشته باشد. چیزی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ وجود نداشت. هر چند از عمر حکومت کنونی اندکی باقی مانده است اما، غنی و عبدالله هنوز مدعی‌اند که برنده انتخابات هستند. مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی به شمول داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نگرانند که مبادا رسوایی انتخابات گذشته تکرار شود.
اگر کمیسیون انتخابات یک بار دیگر به درستی کارش را انجام ندهد، بدون شک انتخابات به یک جنجال مبدل خواهد شد و زمینه دخالت خارجی‌ها نیز فراهم خواهد شد.
خارجی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌باید فقط پروسه انتخابات را حمایت مالی کنند. در انتخابات گذشته ریاست جمهوری پشتیبانی خارجی‌ها از مرز حمایت مالی گذشت و به گونه روشن با انتخابات افغانستان برخورد سیاسی کردند. این که خارجی‌ها در انتخابات ۲۸ میزان و ریاست جمهوری، در انتخابات دخالت می‌کنند یا نه، وابسته به عملکرد کمیسیون انتخابات است.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در صحبت با بی بی سی، می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری گذشته که منجر به شکل‌گیری حکومت وحدت ملی شد، هیچ گونه مشکلی نداشت و امریکایی‌ها برای این که زمینه دخالت را شان فراهم کنند، انتخابات را بد نام کردند. او در قسمتی از اظهاراتش اضافه می‌کند که نباید خارجی‌ها در پروسه انتخابات دخالت کنند. شوربختانه باید گفت در این چند سال امریکا بارها به گونه آشکارا در امور داخلی ما دخالت کرده‌اند.
در انتخابات پیش رو کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد که انتخابات را به گونه شفاف اجرا کند و زمینه دخالت خارجی‌ها را فراهم نکند. با آن که کمتر از دو ماه دیگر به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها باقی مانده است، اما وضعیت خیلی آشفته به نظر می‌رسد. دفاتر کمیسیون انتخابات هر روز باز و بسته می‌شود. احزاب سیاسی به تازه‌گی اعلام کرده است که دروازه‌های کمیسیون انتخابات را می‌بندیم. عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از اعضای ایتلاف ملی بزرگ در پیام عیدی خود هشدار داده و گفته است که اگر اصلاحات در نظام انتخاباتی به وجود نیاید، دست به تحریم انتخابات می‌زنند و روی ایجاد حکومت موقت کار خواهند کرد.
مهلت دو هفته‌ای ایتلاف ملی بزرگ به کمیسیون انتخابات و حکومت به پایان رسید و نشست این جریان با رییس جمهور هم بدون نتیجه به پایان رسیده است. تمامی نگرانی‌ها در مورد انتخابات برخاسته از عدم استقلالیت رهبری کمیسیون انتخابات است. ایتلاف ملی بزرگ و احزاب سیاسی حکومت و کمیسیون انتخابات را به نداشتن عزم قوی برای برگزاری انتخابات پیش رو متهم می‌سازند. روز گذشته ایتلاف ملی بزرگ با صدور یک اعلامیه اعلام کرد که به زودی به رسم اعتراض در سراسر کشور دست به نافرمانی‌های مدنی می‌زنند.
نهادهای ناظر بر انتخابات نیز مدعی‌اند که کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری زمینه تقلب در انتخابات پیش رو را فراهم کرده است. برای این که انتخابات پیش رو به گونه شفاف برگزار شود و زمینه دخالت خارجی‌ها فراهم نشود، کمیسیون انتخابات به خواست برحق احزاب توجه کند ودرعین حال، حکومت هم دست از دخالت در امور کار کمیسیون انتخابات بردارد.
نگرانی احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور باید جدی گرفته شود. نیروهای سیاسی کشور تلاش دارند که بار دیگر زمینه دخالت خارجی‌ها در پروسه انتخابات مهیا نشود.
اسباب دخالت کشورهای خاجی در انتخابات زمانی ممکن است که کمیسیون انتخابات دست به تقلب سازمان یافته بزند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا