آخرین اخبارگزارش

نبود مارکیت‌ها و سردخانه‌ها؛ چالش عمده زراعت‌پیشه‌گان بامیانی

زراعت در ولایت بامیان یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای امرار معاش مردم این ولایت بوده و همه‌ساله شمار زیادی از این محصولات زراعتی به بیرون از بامیان نیز صادر می‌شوند.
مهم‌ترین محصولات مردم بامیان از طریق زراعت، مالداری و باغداری به دست آمده که با فروش آنها مایحتاج روزمره خود را تامین می‌کنند.
کچالوی بامیان در سطح کشور مشهور بوده و علاوه بر ساير ولايات به پاکستان و تاجیکستان نيز صادر می‌شود که حاصلات کچالوی بامیان بیش از نصف حاصلات کچالو درسطح کل افغانستان است.
با این حال، مردم بامیان از نبود مارکیت‌ها و سردخانه‌ها در راستای حفظ و نگهداری محصولات شان رنج برده، می‌گویند: نبود مارکیت‌ها و سردخانه‌ها در این ولایت همه‌ساله آسیب‌های زیادی را بر محصولات زراعتی این ولایت به بار آورده که این خود باعث وارد کردن محصولات زراعتی از خارج کشور می‌شود.
علی حسین، از دهاقین بامیان می‌گوید که هرچند ذخیره‌گاه‌های کچالو در بامیان ساخته شده‌اند، اما این‌ها نظر به محصولات فراوان بامیان، ناکافی است.
نورالله، یکی دیگر از دهاقین این ولایت می‌گوید: به دلیل نداشتن سردخانه‌ها همه‌ساله محصولات کچالو با قیمت‌های ناچیز به خارج از کشور صادر می‌شود، اما در اوایل بهار هنگام کِشت، دوباره کچالوی خارج از کشور با قیمت بالا در بازار این ولایت به فروش می‌رسد.
عزیزالله، تاجر محلی می‌گوید: کچالوی بامیان نظر به کیفیت و مزه نسبت به هر کچالوی دیگر خارجی بهتر است، اما هم‌‌زمان با فصل عرضه این محصول به بازارهای داخلی افغانستان، کچالوی ایران و پاکستان نیز وارد می‌شود.
ریاست زراعت ولایت بامیان می‌گوید، در سالیان اخیر، بیش از دو هزار سردخانه بزرگ و کوچک کچالو در ولایت بامیان ایجاد شده است که مشکلات مردم این ولایت را در راستای حفظ و نگهداری محصولات شان کاهش داده است.
اما این اداره می‌پذیرد که در زمینه بازاریابی و مارکیت کچالوی بامیان مشکلاتی وجود دارد که تاکنون دولت به آن نپرداخته است.
عبدالوهاب محمدی، رییس اداره زراعت ولایت بامیان در این‌باره به خبرگزاری دید، می‌گوید: قیمت کچالو، نسبت به سال‌های پیشین افزایش یافته است.
آقای محمدی می‌افزاید که تلاش‌ها جریان دارد تا یک قسمت اعظم از کچالوی بامیان به کشور قزاقستان صادرشود که در این زمینه نیز صحبت‌هایی با مقامات آن کشور انجام شده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا