آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

نبیل: معادن به شرکت‌ ورشکسته آسترالیایی واگذار شده/ وزارت معادن: اظهارات «بی‌اساس» منافع ملی را زیر پا می‌کند

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی به تازگی حکومت را به امضای توافقنامه با یک شرکت «ورشکسته» استرالیایی متهم کرده و می‌گوید که این قرارداد به معنی تاراج معادن کشور است. از سویی هم وزارت معادن و پترولیم با رد ادعای آقای نبیل، می‌گوید که چنین اظهارات «بی‌اساس» منافع ملی کشور را زیر پا می‌کند.


به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در صفحه رسمی فیسبوکش «اسنادی» را همگانی ساخته که گویا حکومت با یک شرکت استرالیایی که در اصل در اختیار چینی‌ها است قرارداد استخراج معادن افغانستان را امضا کرده است.
آقای نبیل گفته است که «حکومت افغانستان قرارداد معادن را به کمپنی ورشکسته فورتسکیو استرالیایی که در اصل در اختیار چینایی‌ هاست، امضا کرده است».

رییس پیشین امنیت ملی افزوده: «در ضمیمه سند چارچوب توافق بخشش معادن آمده است که حکومت افغانستان ساحه‌های سنگ آهن را در ولایت‌های بامیان، پنجشیر، هرات، بدخشان و قندهار به این شرکت استرالیایی_چینایی واگذار خواهد کرد. همچنان معدن مس و طلا را در ولایت‌های هلمند، قندهار، لوگر، کابل، هرات، بدخشان، تخار و سرپل در اختیار همین شرکت قرار خواهد داد».
نبیل می‌افزاید: «افزون بر آن؛ معدن لیتیم و فلزهای کمیاب را در ولایت‌های نورستان، کنر، لغمان، پروان، بدخشان، دایکندی، هرات، نیمروز، غزنی و هلمند به این شرکت واگذار خواهد کرد».
به گفته نبیل، در بخشی از این توافق‌نامه آمده است که دیگر مواد معدنی و سایت‌های معدن در سراسر کشور به مدت پنج سال در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت.

در همین حال، وزارت معدن و پترولیم اظهارات آقای نبیل را «بی‌اساس خوانده» و گفته است که وی در نشر و پخش مطالب دقت بیشتر کند.
در اعلامیه وزارت معدن و پترولیم که در واکنش به اظهارات رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی گفته است که تفاهم‌نامه حکومت با شرکت فورتسکیو بی‌اساس است.
اعلامیه افزوده است که اظهارات رحمت‌الله نبیل در مورد تفاهم‌نامه حکومت افغانستان با شرکت فورتسکیو اظهارات بی‌اساس است.


اعلامیه وزارت معادن و پترولیم می‌افزاید: چنین اظهارات «بی‌اساس» و «غیرمنطقی» رحمت‌الله نبیل، نشان می‌دهد که وی ضمن ناکامی در موقف پیشین، هنوز هم به بلوغ سیاسی نه رسیده است و با پخش معلومات بی‌باور و بی‌اساس، برعلاوه مغشوش ساختن اذهان عامه، منافع و ارزش‌های ملی را زیر پا می‌کند.
به گفته وزارت معادن، با شرکت فورتسکیو فقط تفاهم‌نامه سروی ساحات معدنی به امضاء رسیده است. بعد از انجام دادن سروی، در صورت علاقمندی شرکت، عقد قرارداد با تکمیل نمودن تمام پروسه‌های قانونی، صورت خواهد شد.
در اعلامیه آمده که قبلاً وزارت معادن و پترولیم طی کنفرانس مطبوعاتی، با هموطنان معلومات شریک نموده است.
خواستیم در این مورد نظر وزارت معادن و پترولیم و همچنان دفتر آقای نبیل را داشته باشیم، ولی با تماس‌های زیاد موفق به این کار نشدیم.

اسنادی که آقای نبیل در صفحه فیسبوکش منتشر کرده است، به شرح زیر است:

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا