آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

نتایج اولیه انتخابات عراق؛ پیش‌بینی نهایی هنوز زود است

نتایج نسبی انتخابات عراق نشان می‌دهد که رقبای حیدر عبادی نخست‌وزیر از او پیشی گرفته‌اند.
به نقل از مسئولان انتخابات عراق، گزارش شده است که با شمارش بیشتر آرا فهرست مورد تایید روحانی با نفوذ، مقتدی‌الصدر تا این لحظه اول است و فهرست‌ هادی عامری، رهبر گروه شبه نظامی سپاه بدر در جایگاه دوم قرار دارد.
به نظر می‌رسد که حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق اکنون در این رقابت سوم است.
مشارکت در انتخابات مجلس عراق پایین‌ترین حد در ۱۵ سال گذشته از زمان سقوط دولت صدام حسین بوده است.
به نقل از بی بی سی، کمیسیون انتخابات میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۱۲ می را کمی بیش از ۴۴ درصد اعلام کرده است. در هیچ کدام از انتخابات‌های برگزار شده بعد از سقوط دولت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میزان مشارکت کمتر از ۶۰ درصد نبوده است.
بر خلاف انتخابات قبلى، در انتخابات ۲۰۱۸ عراق گروه‌هاى مختلف شیعه و سنى و کرد انشعاب‌هاى متفاوت و گسترده‌ای داشتند و خط کشی‌ها بین سنى و شیعه و کرد و عرب در فهرست‌ها مانند انتخابات گذشته نبود. در هر فهرست می‌شد نامزدهایی از گروه‌های مختلف قومی و مذهبی دید.
پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد و سیستم پیچیده انتخاباتی عراق در ۱۸ ولایت این کشور پیش‌بینی شکل نهایی دسته بندی احزاب در پارلمان را دشوار می‌کند.
حیدر عبادی نخست‌وزیر کنونی، رییس ایتلاف‌النصر است که از ترکیب چند جریان سیاسی کوچک‌تر تشکیل شده است. او با پیروزی بر داعش به موفقیت چشم‌گیری دست یافته، اما در مقابل مردم از وضعیت اقتصادی عراق گله‌مند هستند.
مسئولان برگزاری انتخابات، سخت‌گیری‌های شدید امنیتی، بی‌تفاوتی رأی‌دهندگان و بی‌نظمی‌های ناشی از اجرای سیستم جدید رأی‌گیری را عامل مشارکت کم می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا