آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نتیجه سفرهای خلیلزاد چه است/ چرا مردم از روند صلح چیزی نمی‌دانند

در آجندای کاری خلیلزاد سفر به ایران اصلاً نبود. این مورد هم پرسش‌دار است. ایران در همسایه‌گی افغانستان کشور تاثیرگذار در سیاست منطقه است. در دور دوم سفرهای آقای خلیلزاد نیز سفر به ایران اشاره نشده است.


وزارت خارجه امریکا باز خبر داده است که دور دوم سفرهای زلمی خلیلزاد به کشورهای منطقه به زودی آغاز خواهد شد. زلمی خلیلزاد چندی پیش از سوی واشنگتن به عنوان نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در روند گفت‌وگوها میان طالبان و دولت افغانستان معرفی شد.
زلمی خلیلزاد یک دوره از ماموریتش را با سفر به چند کشور منطقه هم شروع کرد و هم پایان داد. به کشورهایی چون عربستان، قطر، پاکستان و امارات متحده عرب سفر کرد و با مقامات آن کشورها در مورد روند گفت‌وگو با گروه طالبان رایزنی کرد.
در قطر با شماری از این گروه دیدار و گفت‌وگو کرد. برخی از رسانه‌های غربی گزارش کردند که طالبان بحث خروج نیروهای امریکایی را به آقای خلیلزاد مطرح کرده‌اند. نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا با رهبران حکومت وحدت ملی و با احزاب سیاسی و چهره‌های سیاسی نیز دیدار کرد.
پرسش پیش آمده اکنون این است که نتیجه سفرهای زلمی خلیلزاد به کشورهای منطقه چیست؟
ریاست جمهوری در این مورد چیزی نگفته است. احزاب سیاسی به این باور است که حکومت در باره موضوع گفت‌وگو و صلح با طالبان چیزی نمی‌گوید. اخیراً، احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود گفته که مردم از جزئیات روند گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت چیزی نمی‌دانند. در مورد نتیجه سفرهای آقای خلیلزاد هم چیزی گفته نشده.
درست است که این موارد نمی‌تواند همگانی شود. اما افکار عمومی و احزاب سیاسی باید بدانند که آقای خلیلزاد و ایالات متحده امریکا بزرگترین حامی کابل، به کدام طرف می‌رود.
به باور نویسنده، همان قدر که روند گفت‌وگو با طالبان در کلیت خود مبهم و در عین حال، غیر شفاف است در حدودی می‌توان گفت که سفر های آقای خلیلزاد و نتیجه آن نیز مبهم است.
در آجندای کاری خلیلزاد سفر به ایران اصلاً نبود. این مورد هم پرسش‌دار است. ایران در همسایه‌گی افغانستان کشور تاثیرگذار در سیاست منطقه است. در دور دوم سفرهای آقای خلیلزاد نیز سفر به ایران اشاره نشده است.
در دو سال پسین، در کشورهای مختلف نشست صلح برای افغانستان برگزار شد و هیچ کدام نتیجه روشن و ملموسی به دنبال نداشته است.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در هفته گذشته خبر داد که در رابطه به صلح بورد مشتورتی ایجاد می‌شود. بورت مشورتی هم شاید چیزی شبیه هیئت‌های حقیقت یاب است. هیئت گزارش شان را تحویل رییس جمهور می‌دهند و نتیجه آن اصلاً شریک نمی‌شود. احزاب سیاسی خیلی وقت است که پا فشاری دارند و می‌گویند سران حکومت در مورد مسئله گفت‌وگو با طالبان حقایقی را کتمان می‌کنند.
بهتر است در مورد روند مذاکره با گروه طالبان اندکی شفافیت سازی شود تا مردم بدانند که حکومت در کدام جهت روان است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا