آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلحمنطقه

اتمر:

نتیجه کنفرانس قلب آسیا-پروسه استانبول فراتر از توقع بود

وزیر خارجه در ختم نشست قلب آسیا- روند استانبول گفته است که نتیجه به دست آمده از این نشست فراتر از توقع بوده و حضور پر رنگ کشورهای عضو و نمایندگان سازمان‌ها و کشورهای حامی این پروسه، نتیجه‌گیری‌های این نشست در راستای تقویت اجماع منطقه‌‌ای و جهانی برای حمایت از گفتگوهای صلح کشور، قابل تمجید است.


به گزارش خبرگزاری دید، نهمین کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول روزهای نهم و دهم ماه حمل، با اشتراک رؤسای جمهور افغانستان و تاجیکستان و وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو و سازمان‌ها و کشورهای حامی این روند در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.
در کنفرانس خبری مشترک وزرای امور خارجه افغانستان و تاجیکستان، حنیف اتمر وزیر امور خارجه، پایان موفقیت آمیز نهمین کنفرانس قلب آسیا را در شرایط حساس کنونی برای افغانستان و کشورهای منطقه مهم و با ارزش خواند.
اتمر موضوعات مورد بحث و نتایج به دست آمده از این نشست را فراتر از توقع اشتراک کنندگان دانست و گفت که اعلامیه پایانی نهمین کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول، نمادی از همکاری و همگرایی منطقه‌‌ای و در مطابقت به خواست‌های مشروع دولت و مردم افغانستان است.
در اعلامیه پایانی این کنفرانس، قتل‌های هدفمند، حمله بر افراد ملکی، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ها توسط طالبان و گروه‌های تروریستی در افغانستان محکوم گردیده و اشتراک کنندگان با نا مشروع خواندن جنگ جاری در افغانستان ادامه این روند را غیر قابل قبول دانسته‌اند.
همچنین کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس را از پیش زمینه‌های مهم و اساسی برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان خواندند. آنان از ادامه روابط و همکاری ها میان طالبان و گروه‌های تروریستی بین‌المللی منجمله القاعده و استفاده از خاک افغانستان به عنوان پناهگاه‌های امن از سوی گروه‌های تروریستی منطقه‌‌ای و بین‌المللی نیز ابراز نگرانی کردند.
اشتراک کنندگان توافق کردند تا دهمین کنفرانس قلب آسیا- روند استانبول در سال ۲۰۲۲ به میزبانی افغانستان در کابل، برگزار گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا