آخرین اخبارجهانسیاست

نخستین توافق تجارتی رژیم اسراییل در جهان عرب با امارات متحده امضا شد

نخستین توافقنامه تجارت آزاد رژیم اسراییل در جهان عرب با امارات متحده عربی امضا شد. این نخستین بار است که رژیم اسراییل با یک کشور عربی توافق تجارتی آزاد امضا می‌کند.


به نقل از یورونیوز، رژیم اسراییل برای نخستین بار در جهان عرب روز سه‌شنبه(۳۱ می/ ۱۱جوزا) با کشور امارات متحده عرب پیمان تجارت آزاد امضا کرد.
روابط سیاسی دو کشور در سال ۲۰۲۰ روند «عادی سازی» خود را آغاز کرد و تل‌ابیب و ابوظبی در این مدت در حوزه‌های مختلفی همکاری‌های خود را علنی کرده‌اند.
امیر حایک سفیر رژیم اسراییل در امارات در یک توییت به زبان عربی با قراردادن عکس‌های مراسم امضای این توافق در دبی، نسبت به آن ابراز خوشبینی کرده است.
مذاکرات توافق تجارت آزاد بین دو کشور از ماه نوامبر گذشته در جریان بود و پس از چهار مرحله بحث و گفت‌وگو در نهایت در ماه اپرریل به نتیجه رسید.
طبق آمار رسمی رژیم حاکم بر فلسطین اشغالی، تبادلات بازرگانی بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دالر بوده است و طبق این توافق بیش از ۹۶ درصد از کالاهای رژیم فلسطین اشغالی با مانع تعرفه های گمرکی روبرو نخواهند شد.
دو کشور امارات و بحرین در سال ۲۰۲۰ و در پی تلاش های ترامپ روابط خود را با اسراییل آغاز کردند. مراکش و سودان هم از دیگر دول عربی بودند که مسیر مشابهی را انتخاب کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا