آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

نخستین دهلیز تجارتی میان چین و افغانستان گشایش یافت

خبرگزاری دید: طی یک موافقت‌نامه که میان افغانستان، ازبیکستان، قرقیزستان و چین به امضا رسیده بود، نخستین قطار از مقصد چین و از مسیر قرقیزستان و ازبیکستان به بندر حیرتان رسید.


قدرت‌الله ابوحمزه والی طا-لبان برای بلخ راه اندازی این قطار را یک بشارت بزرگ برای مردم این کشور دانسته، گفت که پیش از این زمان رسیدن کالاهای بازرگانی ما از طریق بندر چابهار و کراچی حدود دو ماه را در بر می‌گرفت اما اکنون از طریق این دهلیز ۱۰ الی ۱۲ روز کالاهای وارداتی بازرگانان کشور به مقصد می‌رسد.
به باور او، ‌ این کار باعث رشد صادرات و‌ واردات از یکسو‌ و کاهش هزینه های حمل و نقل و در نتیجه ارزانی اجناس مورد نیاز شهروندان خواهد شد.


به گفته والی طا-لبان برای بلخ، دستاورد سوم گشایش این دهلیر، ایجاد فرصت های کاری برای شهروندان کشورهای عضو و‌ افزایش در آمدهای گمرکی آن‌ها خواهد گردید.
گفته می‌شود که این توافقنامه به تاریخ ۱۹ سنبله ماه جاری میان کشورهای چین، قرقیزستان، ازبیکستان و طا-لبان به امضا رسیده و به تاریخ ۳۱ سنبله یعنی پس از ۱۱ روز نخستین محموله کالاهای وارداتی از چین که شامل ۱۲ کانتینر پرزه جات جنراتور و موترسایکل و‌ سایر لوازم برقی می‌شود وارد شهرک بندری حیرتان در شمال کشور شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا