آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهفرهنگ و دانش

نخستین سامانه آموزشی آنلاین در کشور راه‌اندازی شد

وزارت تحصیلات عالی می‌گوید سامانه آموزشی آنلاین با شعار «علم توانایی است» زیر نام افغان ایکس، به فعالیت آغاز می‌کند.

وزارت تحصیلات عالی می‌گوید سامانه آموزشی آنلاین با شعار «علم توانایی است» زیر نام افغان ایکس، به فعالیت آغاز می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی کشور که امروز (دوشنبه، ۲۲ دلو)در یک نشست خبری صبحت می‌کرد، گفت که اولین سامانه آموزشی آنلاین افغانستان(AfghanX) در شبکه انترنت با کورس‌های آنلاین Massive Open Online Courses (MOOCs)) تحت برنامه آموزش الکترونیکی وزارت تحصیلات عالی آماده گردیده و عملاً مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
با استفاده از این سیستم متقاضیان می‌توانند از طریق انترنت بدون محدودیت زمانی و مکانی در همه جا و همه وقت با داشتن امکانات ابتدایی مثل موبایل و لبتاپ به کورس‌های تحصیلی (MOOC) دانشگاه‌های معتبر کشور و جهان دسترسی داشته و در ارتقای دانش مسلکی خویش از آن بهره‌مند گردند.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در زمینه اعزام دانشجویان به خارج از کشور گفت که در سال ۱۳۹۷ چهارصد و هشتاد و پنج تن در مقطع لیسانس، ۸۷۴ تن در مقطع ماستری و۱۹۲ تن در مقطع دکترا، به دانشگاه‌های ۴۱ کشور اعزام شده‌اند.
در همین حال، ۳۸۷۵ تن در مقطع لیسانس، ۲۰۵۶ تن در مقطع ماستری و۳۵۸ تن دیگر در مقطع دکترا در خارج مشغول تحصیل می‌باشند.
افزون بر این ۴۳ برنامه ماستری و۳ برنامه دکترا در دانشگاه‌های دولتی و۳۲ برنامه ماستری در دانشگاه‌های خصوصی، ایجاد شده است.
وزارت تحصیلات عالی برای ایجاد ۱۱ برنامه ماستری دیگر به کمک بانک جهانی تا سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های دولتی تلاش می‌کند.
آقای امین افزود که وزارت تحصیلات عالی تاکنون برای ۱۶ نهاد تحصیلی خصوصی ۱۸۸۲۱ قطعه دیپلوم توزیع کرده و توزیع دیپلوم برای سایر نهادهای خصوصی زیر کار قرار دارد.
براساس آمار وزارت تحصیلات عالی، در حال حاضر بیشتر از ۳۵۰ هزار محصل با حضور ۲۷ درصدی بانوان، در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور مشغول ادامه تحصیل می‌باشند. این آمار در مقایسه با سال ۱۳۸۱ که شمار مجموعی دانشجویان در دانشگاه‌ها به ۲۲۶۸۳ نفر می‌رسید، افزایش چشم‌گیر را نشان می‌دهد.
گفتنی است که وزارت تحصیلات عالی با در نظر داشت پلان استراتژیک ملی، فعالیت‌های متعدد را به هدف انکشاف و تقویت نظام تحصیلات عالی کشور با کیفیت عالی مطابق معیارهای بین‌المللی که به نیازهای توسعوی و رشد جامعه پاسخ دهد انجام می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا