آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

نخستین محموله صادراتی افغانستان از راه آهن به چین صادر می‌شود

قرار است که اولین قطار حامل اموال تجاری بازرگانان کشور در کمتر از یک هفته دیگر از بلخ به سمت چین حرکت کند.

قرار است که اولین قطار حامل اموال تجاری بازرگانان کشور در کمتر از یک هفته دیگر از بلخ به سمت چین حرکت کند.
شیر احمد سپاهی‌زاده رییس اداره تجارت و صنایع بلخ گفته است که ۳۵ تا ۴۰ کانتینر «سنگ تالک» که برای تولید پودر بچه استفاده می‌شود، قالی و میوه خشک افغانستان در گذرگاه مرزی حیرتان، میان افغانستان و ازبیکستان آماده ارسال به چین است.
این محموله برای رسیدن به چین از کشورهای ازبیکستان و قزاقستان عبور می‌کند و بعد از ۲۰ روز به چین خواهد رسید.
نخستین قطار چینی به تاریخ ۱۷ سنبله سال ۱۳۹۵ کالاهای تجاری چین را بعد از ۱۲ روز به بندر حیرتان در شمال افغانستان رساند.
این قطار و سایر قطارهایی که از طریق آن کالاهای تجاری چین به افغانستان وارد می‌شود، بعد از تخلیه بار با واگن‌های خالی به چین بازمی‌گشتند.
این اولین بار است که افغانستان تصمیم گرفته تا از این طریق نیز صادراتی داشته باشد.
دلیل این که افغانستان تاکنون قادر به صادرات کالا از این مسیر نشده، نبود دستگاه‌های پیشرفته اسکن و مشکلات گمرکی در ازبیکستان عنوان شده‌ است.
رییس تجارت و صنایع بلخ می‌گوید که در سفر اخیر محمد اشرف غنی رییس جمهور به تاشکند، این مشکل حل شده و ما به زودی اموال خود را از طریق خط آهن به آسیای میانه و اروپا صادر می‌کنیم.
بر اساس اطلاعات اتاق تجارت، چین از بزرگترین شرکای تجارتی کشور است و در سال گذشته کالاهایی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان صادر کرده ‌است.
افغانستان نیز در سال گذشته میلادی از طریق دهلیز هوایی، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن جلغوزه به چین صادر کرد که ارزش آن ۴۵ میلیون دالر اعلام شد. به اضافه این، چین یکی از بازارهای عمده زعفران افغانستان نیز به حساب می‌آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا