آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

نخستین محموله گندم کمکی هندوستان به هرات رسید


نخستین محموله کمکی گندم به مقدار ۲۰ تن از طریق بندر چابهار وارد افغانستان_هرات شد.
به گزارش خبرگزاری دید، کومار گوروف جنرال کنسول کشور هند در هرات گفت: این کمک ها بر اساس دوستی دو کشور افغانستان وهندوستان صورت گرفته است.
وی افزود، کشور هند ۱٫۱میلیون تن گندم از طریق بندر چابهار به افغانستان می‌فرستد که از جمله ۷محموله، تا حال ۴ محموله آن داخل افغانستان شده و ۳ محموله دیگر در آینده نزدیک به افغانستان می‌رسد.
به گفته موصوف، کشور پاکستان مانع کالاهای هندوستان به افغانستان شده بود اما حق طبیعی هر کشور است که راه های ترانزیتی با کشورهای همسایه خویش داشته باشد.
کومار از کشور ایران سپاسگزاری کرده و افزود، ایرن زمینه را فراهم ساخت تا از بندر چابهار این محموله داخل افغانستان شود.
او همچنان گفت: اگر از طریق پاکستان انتقال این محموله صورت می‌گرفت بهتر خواهد بود چون از طریق پاکستان نزدیک‌تر می‌باشد.
بنابراظهارات وی، ۹ ولایت افغانستان این محموله‌ها را دریافت می‌کنند اما این‌که چه مقدار دریافت می‌کنند مشخص نیست.
در همین حال، محی‌الدین نوری معاون مالی و اداری هرات ضمن قدردانی از کمک‌های بلاعوض کشور هندوستان می‌گوید: رابطه مشترک هند با افغانستان می‌تواند آینده خوب افغانستان را تضمین کند.
به گفته او، نخستین محموله گندم از طریق بندر چابهار نشانه باز شدن چابهار- افغانستان به منظور اتصال آسیای جنوبی از طریق افغانستان است و این بزرگترین دستاورد مردم افغانستان در جریان ۱۶ سال گذشته است.
وی افزود، با این حال ما از انحصار پاکستان نیز نجات یافته‌ایم.
از سویی هم، عبدالقیوم رییس سیلوی هرات می‌گوید: این محموله، از جمله کمک‌های بلاعوض کشور هندوستان به افغانستان است که ۱۱۰هزار تن سهمیه حوزه غرب کشور بوده و ۲۰ هزار تن آن مربوط به هرات می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا