آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

نخستین محموله گندم کمکی هند به زودی از پاکستان می‌گذرد

خبرگزاری دید: رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود محموله گندم کمکی هند به افغانستان به عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه به این کشور از طریق پاکستان در اوایل ماه فبروری به کابل فرستاده شود.


اکونومیک تایمز امروز شنبه (۹ دلو) گزارش داده که دهلی نو و اسلام‌آباد پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو سرانجام توافق کرده‌اند که نخستین محموله گندم هند از طریق پاکستان به کابل فرستاده شود.
این رسانه هندی افزوده‌ است که هند در صدد ارائه کمک‌های بشردوستانه بلامانع به افغانستان برای رسیدگی به بحران انسانی در حال گسترش در این کشور است.
هند پیش از این اعلام کرده‌ است که ۵۰ هزار تن گندم و دوا را از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای از راه پاکستان به افغانستان ارسال می‌کند.
بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، انتقال محموله‌های گندم کمکی هند مدت ۳۰ روز را در بر می‌گیرد. به گفته این رسانه، پاکستان در ابتدا خواهان انتقال این مقدار گندم از طریق موترهای سازمان ملل به افغانستان بود؛ اما پس از گفت‌وگوها دو کشور توافق کرده‌اند که این محموله با موترهای افغانستان منتقل شود و تنها فهرستی از قراردادی‌ها در اختیار پاکستان قرار داده ‌شود.
منابع دیپلماتیک به روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان هم گفته‌اند که انتقال این محموله از اوایل ماه فبروری آغاز خواهد شد.
عاصم افتخار احمد سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، روز جمعه به خبرنگاران گفت که همه ترتیبات در حال حاضر انجام شده و پاکستان منتظر تاریخ ارسال اولین محموله است.
هند در ۷ اکتوبر سال گذشته پیشنهادی را به پاکستان ارسال کرده‌ بود و به دنبال تسهیلات ترانزیتی برای ارسال ۵۰ هزار تن گندم و دوا برای مردم افغانستان از طریق خاک پاکستان بود که به گفته رسانه‌های هندی، در ۲۴ نوامبر از اسلام‌آباد پاسخ دریافت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا