آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

نخست‌وزیر ارمنستان کنار رفت

سرانجام پس از ۱۱ روز اعتراضات خیابانی مردم ارمنستان علیه سرژ سرکیسیان، آقای نخست وزیر از قدرت کناره‌گیری کرد.
مخالفان آقای سرکیسیان او را متهم می‌کنند که بعد از ده سال ریاست جمهوری هم‌چنان تلاش دارد به عنوان نخست‌وزیر قدرت را در ارمنستان در دست داشته باشد.
سرژ سرکیسیان سه شنبه گذشته در میان اعتراضات مخالفان به سمت نخست‌وزیری ارمنستان منصوب شد.
سرژ سرکیسیان در بیانیه‌ کنار‌گیری خود که در رسانه‌های ارمنستان منتشر شد، گفته است که «برای آخرین بار به عنوان رهبر این کشور… تمام شهروندان جمهوری ارمنستان را مورد خطاب قرار می‌دهد.»
به نقل از بی‌بی‌سی، آقای سرکیسیان اذعان کرده است که «حق با نیکول پاشینیان (رهبر مخالفان) بود. من اشتباه کردم. این موقعیت چندین راه حل دارد که من هیچ‌کدام از آن‌ها را انتخاب نخواهم کرد. این انتخاب‌ها مال من نیست. من رهبری کشور را در مقام نخست‌وزیری رها می‌کنم.»
در جریان این ناآرامی‌ها، دو سیاست‌مدار مخالف دیگر و حدود ۲۰۰ معترض هم دست‌گیر شده بودند.
سرژ سرکیسیان متهم بود که به وضعیت بد اقتصادی و فقر گسترده در ارمنستان توجه ندارد و سیاست‌های مناسب در قبال تنش‌ها با کشورهای آذربایجان و ترکیه در پیش نگرفته است.
دولت او هم‌چنین به دلیل رابطه‌ بسیار نزدیک با روسیه هدف انتقاد شدید بود. مخالفان او را متهم می‌کردند که با نخست‌وزیر شدن بعد از دو دوره ریاست جمهوری تلاش دارد سناریوی پوتین- مدودف را در روسیه اجرا کند.
در دوره‌ ریاست جمهوری سرژ سرکیسیان، سیستم سیاسی ارمنستان از ریاست جمهوری به جمهوری پارلمانی تغییر کرد که در آن نخست‌وزیر قدرت اصلی را در دست دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا