آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نخست‌وزیر کانادا از ملاقات با عبدالله خودداری کرد

منابع موثقی که نمی‌خواهند نامی از آن‌ها برده شود، به خبرگزاری دید، می‌گویند که «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا از ملاقات با داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، خودداری کرده است.
گفته می‎شود، در برنامه سفر آقای عبدالله به امریکا، آجندای دیدار با نخست‎وزیر کانادا نیز وجود داشت، ولی این برنامه از سوی کانادا رد شده است.
بر اساس برنامه‎ریزی ریاست تشریفات وزارت امور خارجه، قرار بود داکتر عبدالله پس از سفر به امریکا به کانادا برود و با نخست‎وزیر و وزیر خارجه آن کشور دیدار داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، برنامه سفر داکتر عبدالله به کانادا قبلاً توسط ریاست تشریفات وزارت خارجه طرح‎ریزی شده بود که در آن، ملاقات با جاستین ترودو نخست‎وزیر و وزیر امور خارجه کانادا نیز گنجانده شده بود.
منبع اضافه کرد که این برنامه از سوی کانادا لغو شده و درخواست ملاقات با نخست‎وزیر آن کشور نیز، پاسخ منفی داشته است.
هرچند داکتر عبدالله در برنامه‎های زیادی اشتراک می‎کند ولی کارشناسان، پُست ریاست اجرایی را یک مقام تشریفاتی می‎دانند و به این باورند که این مقام در خارج از افغانستان حیثیت « تشریفاتی» اش را نیز از دست می‎دهد.
از سویی‎هم، برخی از آگاهان امور به این باور هستند که بی‎اعتنایی کشور‎های خارجی به مقامات و نمایندگان سیاسی حکومت وحدت ملی‎ در بیرون و اعتراض‎های چهره‎های پرنفوذ سیاسی علیه سیاست‎های دیکتاتورمآبانه ارگ، نمایانگر عدم اعتبار خارجی و داخلی این حکومت است.
این آگاهان می‎گویند که نه ریاست‎ اجرایی و نه ریاست‎جمهوری مشروعیت سیاسی و حقوقی ندارد و این باعث می‎شود که وجهه کشور در خارج نیز، خدشه دار شود.
با این همه احتمال می‎رود که مدیر برنامه‎های تشریفاتی نخست‎وزیر کانادا، داکتر عبدالله را هم‎شان با اقای ترودو ندانسته و برنامه ملاقات را لغو کرده است.
پیش از این، سفارت افغانستان در کانادا نیز با چنین مشکلی رو به رو بوده و دولت آن کشور سفیر افغانستان را نپذیرفته بود.
شینکی کروخیل که به عنوان سفیر افغانستان به کانادا فرستاده شده بود، در بیش از یک سال حتا نتوانست معیین وزارت خارجه کانادا را ببیند چه رسد به وزیر خارجه.
شینکی کروخیل بارها از وزارت خارجه کانادا درخواست دیدار با وزیر را کرده بود، ولی این درخواست‎ها هیچ‎گاه از سوی کانادا جدی گرفته نشد.
گفتنی است که داکتر عبدالله در سفرش به امریکا از راهبرد جدید آن کشور در مورد افغانستان «سپاسگزاری» کرده و گفته است که، او و اشرف غنی می‎کوشند تا این راهبرد موفقانه اجرا شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا