آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

نخست‎وزیر ترکیه امروز به کابل می‎آید/ بازگشت جنرال دوستم بررسی می‌شود

ریاست اجرایی می‎گوید که قرار است «بن علی یِلدِرِم»، نخست‎وزیر ترکیه به کابل بیاید و در این سفر، در باره تأمین صلح در افغانستان و نیز پیشرفت مکاتب افغان – ترک، با مقام‌های حکومت وحدت ملی گفت‌وگو خواهد کرد.
در همین حال، گزارش‎هایی وجود دارد که احتمال سپردن آن دو شهروند ترکیه که در کابل در بازداشت خانگی به سر می‎برند، مشمول گفت‌وگوهای نخست‌وزیر ترکیه در سفرش به کابل خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری دید، جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی در این باره گفته است که «مسئله مکاتب افغان – ترک، پیش از پیش در موردش حکومت افغانستان و حکومت ترکیه موافقه کرده‌اند.»
سامی یاووز مالک ترک یکی از رستورانت‎های شهر کابل و یلماز آیتن، یکی از آموزگاران مکتب‎های افغان – ترک، در حدود پنج ماه پیش، پس از یورش نیروهای امنیتی به یکی از مکتب‎های افغان – ترک در کابل، بازداشت شدند و در چند ماه اخیر در بازداشت خانگی به سر می‌برند.
حکومت ترکیه، پس از یک کودتای نافرجام در این کشور، از حکومت افغانستان خواسته بود تا مدیریت این مکتب‌‎ها را به ترکیه بسپارد؛ زیرا حکومت ترکیه ادعا می‎کند که این مکتب‌‎ها از سوی فتح‌الله گولن، کسی که به سازمان ‌دهی کودتا در آن کشور متهم است، رهبری می‌شدند.
به گفته ترکیه، تاکنون ده‌ها تن از اعضای جنبش فتح‌الله گولن از سوی استخبارات ترکیه به این کشور بازگردانیده شده‌اند.
باقر بوزداغ معاون نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید:« تا کنون اداره استخبارات ما، تا هشتاد تن از اعضای این جنبش را از ۱۸ کشور جهان به ترکیه آورده است.»
در همین حال، گفته‎هایی وجود دارد که در این سفر نخست‌وزیر ترکیه، در باره چگونگی برگشت جنرال عبدالرشید دوستم به کشور نیز گفت‌وگو خواهد شد؛ موضوعی‎که این روزها، بار دیگر بر سر زبان ها است. اما هنوز در این باره، منابع رسمی چیزی نگفته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا