آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

نخست وزیر پاکستان دولت اشرف غنی را «فاسد» و «نامشروع» خواند

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که کشورش عامل وضعیت کنونی افغانستان نیست بلکه وضعیت پیش‌آمده ناشی از ساختار دولت اشرف غنی بود که از نظر مردم عادی مشروعیت نداشت.


عمران خان نخست‌وزیر پاکستان این سخنان را روز دوشنبه(۵ میزان) در گفت‌وگویی با روزنامه واشنگتن پست بیان کرده و افزوده که حکومت اشرف غنی ناتوان و فاسد بود که عامل وضعیت کنونی افغانستان است.
نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرده که پاکستان مقصر سقوط ارتش مجهز افغانستان و دولت اشرف غنی نیست و نباید مقصر خوانده شود.
او توضیح داده که پاکستان برای جلب رضایت کابل، میکانیزم کنترول مشترک مرزی از جمله کنترول بایومتریک و حصارکشی مرزها را پیشنهاد کرد که از سوی دولت افغانستان رد شد و حکومت اشرف غنی بر طبل روایت «تقصیر پاکستان» کوبید.
به گفته او، گروه‌هایی که برای پاکستان تهدید به حساب می‌آمدند و از دست پاکستان فرار کرده وارد افغانستان شدند، «توسط سازمان‌های اطلاعاتی هند و افغانستان حمایت و تأمین مالی شدند» و حملات بیش‌تری را علیه پاکستان آغاز کردند.
عمران گفته پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده افغانستان را رها و پاکستان را تحریم کرد و به بیش از ۴ میلیون مهاجر افغان در پاکستان و جنگ داخلی خونین در افغانستان پشت کرد.
او تاکید کرد که طالبان از این خلای امنیتی بیرون آمدند و بسیاری از آن‌ها در اردوگاه‌های مهاجران افغان در پاکستان متولد شده و تحصیل کرده بودند.
از طرفی هم او افغانستان کنونی را واقع در دو راهی خوانده و تاکید کرده که باید به آینده نگاه کنیم تا از ادامه درگیری خشونت‌آمیز در افغانستان جلوگیری شود. وی بار دیگر به همکاری جامعه جهانی با طالبان تاکید کرده و گفته که این مورد برای تامین ثبات در افغانستان مناسب است.
دولت افغانستان به رهبری اشرف غنی در ۲۴ اسد امسال با فرار آقای غنی از کابل سقوط کرد و طالبان کل افغانستان را تصرف کردند. بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان، مقام‌های پاکستانی نخستین خارجی‌هایی بودند که وارد کابل شده و با طالبان گفت‌وگو کردند و در مجامع بین‌المللی نیز مقام‌های پاکستانی خواهان به رسمیت شناخته‌شدن طالبان شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا