آخرین اخباراجتماعافغانستان

نزدیک ٢٥ هزار مهاجر بدون مدرک از پاکستان به افغانستان بازگشته است

خبرگزاری دید: سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که طی سه ماه گذشته حدود ٢٥ هزار شهروند افغانستان داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بازگشته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که در مجموع ٢٤ هزار و ٨٢٢ تبعه افغانستان بدون مدرک بین اپریل تا جون ۲۰۲۳ به طور «خودخواسته» از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

یافته‌های کلیدی نظارت بر جریان سه ماهه این سازمان از عودت کنندگان غیرقانونی افغانستان نشان داد که ١١ هزار و ٣٩٧ تبعه افغانستان از طریق نقطه مرزی تورخم و ١٣ هزار و ٤٢٥ نفر از طریق مرز چمن بازگشته اند.

مقامات مرزی به دلیل نداشتن مدارک قانونی برای ماندن در پاکستان، بازگشت ١ هزار و ٢٢٩ نفر را تسهیل کردند.

در این گزارش آمده است که اطلاعات مربوط به این ١ هزار و ٢٢٩ نفر در شمارش گنجانده نشده است.

میانگین اندازه خانواده عودت کنندگان ٦ نفر بوده و ٥ درصد از تمام عودت کنندگان ثبت شده در طول دوره گزارش به عنوان افراد آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده‌اند.

سه چالش اصلی که انتظار می‌رود عودت کنندگان در افغانستان با آن مواجه شوند، تنظیم معیشت، اسکان در یک شهر جدید و یافتن فرصت‌های درآمد بهتر است.

همه عودت کنندگان در هنگام بررسی اقلام خانگی به همراه داشتند.

آنها همچنین با اقلام اضافی مانند وسایل شخصی (۹۹ درصد)، پول نقد (۹۷ درصد)، دارایی‌های تولیدی (۸۸ درصد)، وسایل نقلیه (۳ درصد) و دام (۱ درصد) سفر کردند.

گفتنی است که اگرچه این سازمان ٢٤ هزار و ٨٢٢  عودت کننده بدون مدرک افغانستانی را در دو گذرگاه مرزی شناسایی کرده است، اما این ممکن است نشان‌دهنده تعداد کل عودت کنندگان بدون مدرک نباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا