آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حبس خانگی زندانیان خطرناک طالبان؛ نسخه امریکا چقدر کارامد است؟

واشنگتن به دنبال شکستن بُن‌بست و تحقق نتایج مشخص پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر است که در آن رییس جمهور ترامپ می‌خواهد موفقیت خود را برای پایان دادن جنگ ۱۹ ساله افغانستان به رخ بکشد.

سه مقام ارشد رسمی گفتند که امریکا برای ختم بُن‌بست انجام مذاکرات بین‎الافغانی، پیشنهاد کرده است که صد ها زندانی طالبان هنگام آزادی از زندان‌های افغانستان در بازداشت خانگی قرار بگیرند.
این منابع می‌گویند، پیشنهاد حبس خانگی جنگجویان طالبان که متهم به انجام حملات خونین در افغانستان هستند، توسط دیپلمات‌های ارشد امریکایی این هفته به طرف‌های متخاصم(دولت افغانستان و گروه طالبان) ارائه شد که به اساس این پیشنهاد، آن‌ها در مکانی تحت نظارت طالبان و دولت افغانستان قرار داده می‌شوند.
دیپلمات‌های امریکایی تلاش دارند تا مذاکرات صلح را که به دلیل اختلافات روی مسئله آزادی زندانیان به تاخیر افتاده بود، آغاز کنند.
حکومت افغانستان در مقابل خواست گروه طالبان مبنی بر آزادی دسته‌ای از طالبان از جمع ۵۰۰۰ زندانی به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات صلح، مقاومت می‌کند. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در سفر به کابل رهبران طالبان و رییس جمهور اشرف غنی را برای شکستن بُن‌بست ملاقات کرد.
حدود ۴۰۰ زندانی همچنان در بازداشت دولت(افغانستان) قرار دارند و متحدین غربی نیز ازآزادی حدود نیمی از این زندانیان ابراز نگرانی می‌کنند.
یک دیپلمات ارشد غربی در کابل گفت: «امریکایی‌ها و متحدان شان موافق هستند که گشت‌وگذار آزادانه برخی از خطرناکترین جنگجویان طالبان دیوانگی است»…. نیروهای افغان آن‌ها را به جرم انجام برخی از فجیع ترین جنایات ضد بشری بازداشت کرده‌اند.
دفتر خلیلزاد برای اظهار نظر در مورد پیشنهادات ارائه شده ایالات متحده به دولت افغانستان در دسترس نبود و یک سخنگوی رییس جمهور غنی نیز از اظهار نظر خودداری کرد.
حملات بزرگ:
از میان ۴۰۰ زندانی باقی مانده طالبان، حدود ۲۰۰ نفر آن‌ها از سوی دولت افغانستان متهم به طراحی حملات تهاجمی بالای سفارت خانه‌ها، تاسیسات عامه ، دفاتر دولتی و کشتن هزاران غیر نظامی در سال‌های اخیر و از جمله انفجار بزرگ سال ۲۰۱۷ در مقابل سفارت آلمان در کابل هستند.
دومنبع طالبان و یک مقام ارشد سابق دولت افغانستان گفتند: اعضای ارشد شبکه حقانی که با طالبان ارتباط دارند نیز در میان این گروه از زندانیان هستند.
رییس جمهور غنی به روز جمعه دستور آزادی ۵۰۰ زندانی طالبان را که جزو لیست این گروه نیستند صادر کرد ، اما دو مقام طالبان و دو منبع دیپلماتیک گفتند که این گروه برخواست خود برای آزادی ۴۰۰ زندانی باقی مانده در لیست اصرار دارند.
یک دیپلمات دیگر در کابل به شرطی که از وی نام برده نشود گفت:« طالبان نسبت به آزادی زندانیان شان پافشاری دارند و تنها راه میانه این است که دولت افغانستان این دسته از شبه نظامیان را به طالبان تحویل دهد».
طیف پیشنهادات:
یک دیپلمات آسیایی گفت که خلیلزاد طیف وسیعی از پیشنهادات، از جمله گزینه انتقال زندانیان متهم به جرایم سنگین به یک مرکز تحت حمایت مشترک را ارایه داده است. وی گفت : ایده‌های دیگر مطرح شده این است که توافق شود که زندانیان بدون اعلام عمومی اندکی پس از آغاز مذاکرات آزاد شوند یا طالبان قانع ساخته شوند تا بر سرعدم رهایی ۲۰۰ زندانی به توافق برسند.
واشنگتن به دنبال شکستن بُن‌بست و تحقق نتایج مشخص پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر است که در آن رییس جمهور ترامپ می‌خواهد موفقیت خود را برای پایان دادن جنگ ۱۹ ساله افغانستان به رخ بکشد. واشنگتن همچنین می‌خواهد به مهلت خروج نیروهای امریکایی که در ماه فبروری با طالبان به توافق رسیده بود، پایبند باشد.
این دیپلمات آسیایی گفت:« خلیلزاد اکنون فشار را احساس می‌کند، «امریکایی‌ها میانجی ثابت بین دو طرف درگیر افغان‌ها واقع گردیده که کار ساده‌ای نیست».
دو عضو ارشد طالبان گفتند که خلیلزاد به آن‌ها قول داده بود که به زودی مسئله زندانیان را حل کند و آن‌ها انتظار دارند که آزادی نهایی زندانیان در آخر هفته تعطیلات عید، احتمالاً روزهای شنبه یا یکشنبه انجام شود.
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از اظهار نظر در مورد پیشنهاد برای نگه داشتن برخی از جنگجویان طالبان در یک مرکز تحت حفاظت مشترک خود داری کرد.
وی گفت که این گروه به زودی آزادی زندانیان دولت را تکمیل می‌کند و از جانب دولت نیز می‌خواهند تا تمامی زندانیان این گروه را آزاد کند.

نویسنده

روپم جین چارلوتی گرینفیلد و جانتن لندی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا