اسلایدشوافغانستانتبصرهجهان

نسخه معیوبِ صلحِ خلیلزاد برای اوکراین

زلمی خلیلزاد ، نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان در مقاله‌ای، طرح چهار فقره‌ای برای پایان جنگ در اوکراین ارائه کرده است.

خلیلزاد می‌گوید: اگر دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود احتمال دارد بر حل دیپلوماتیک بحران اوکراین فشار بیاورد.
حل مساله قلمروی تحت کنترول اوکراین و روسیه، تضمین امنیتی قوی برای اوکراین، امضای یک معاهده امنیتی بین اتحادیه اروپا و اوکراین و معاهده دفاعی ایالات متحده و اوکراین طرح‌هایی است که آقای خلیلزاد پیشنهاد داده است.
این دیپلومات امریکایی در مقاله‌ای که روز سه‌ شنبه دوم اسد با عنوان «پایان دادن به جنگ در اوکراین: نقشه راه بالقوه برای صلح» در وبسایت نشنال اینترست منتشر کرد، نوشت «پیروزی برای هیچ یک از طرفین قریب‌الوقوع نیست.»
آقای خلیلزاد که از او به عنوان معمار توافقنامه دوحه بین امریکا و طالبان یاد می‌شود، درباره جنگ میان روسیه و اوکراین نوشته است: جنگ اکراین «مقاومت قهرمانانه» اما «به قیمت تلفات عظیم» است.
طبق تحلیل زلمی خلیلزاد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در تلاش بسیج خود علیه روسیه با چالش‌های مهمی روبرو بوده است. این کشور ضربه‌های مهلکی به شبکه انرژی و برق خود متحمل شده و به دلیل حملات روسیه به پالایشگاه‌ ها کمبود برق و سوخت وجود دارد و احتمالا با زمستان دشواری روبرو خواهد بود.
با این حال، او می‌گوید شاید اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسی از خاک خود توانایی نظامی کافی نداشته باشد، اما در آزادسازی مناطقی که زمانی توسط روسیه اشغال شده بود، موفقیت نظامی داشته است.
خلیلزاد در توجیه اظهارات خود گفته اوکراین اکنون تسلیحات بیشتری دارد، از جمله سلاح‌هایی که قادر به حمله به خاک روسیه هستند.
به گفته آقای خلیلزاد، اوکراین با حمایت شرکای خود می‌تواند جنگ را ادامه دهد.
در این مقاله همچنین آمده است جنگ اوکراین، روسیه را به چین، کوریای شمالی و ایران وابسته کرده است.
به گفته وی، مسکو معتقد است که روابط بهتر با غرب به ویژه امریکا می ‌تواند منافع این کشور را تامین کند، با این حال بعید است که این اتفاق بدون پایان قابل قبول جنگ اوکراین رخ دهد.
نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان همچنین می‌گوید جنگ اوکراین، به جای آنکه ناتو را تضعیف کند، این سازمان را تقویت کرده است؛ این اتحاد در دو سال گذشته گسترش یافته و هزینه‌ های بیشتری را برای دفاع هزینه می‌کند.
به گفته آقای خلیلزاد، اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده پیروز شود، متحدان امریکا تحت فشار قرار خواهند گرفت تا بیشتر از این هزینه کنند.
او نوشته است که اگر پوتین به ابتکار صلح پیشنهادی رئیس جمهور تازه منتخب امریکا پاسخ مثبت ندهد، چشم ‌انداز بهبود روابط را هم تضعیف خواهد کرد.
آقای خلیلزاد در مورد اوکراین گفته از آنجایی که حمایت مادی و دیپلوماتیک امریکا برای جنگ جاری حیاتی است، هر آنچه که امریکا از آن حمایت کند، وزن قابل توجهی خواهد داشت، اگر زلنسکی مانع از ابتکار ترامپ شود، ممکن است ایالات متحده اجازه استفاده از تسلیحات امریکایی علیه مناطق خاصی از روسیه را که دولت بایدن داده بود لغو کند یا کمک‌های آتی را مشروط به همکاری کند.
آقای خلیل زاد درحالی این طرح خود را برای جنگ اوکراین ارائه می دهد که به باور اکثر سیاسیون کشور این دیپلومات کار کشته در حل بحران در افغانستان ناکام بوده وطرح توافق امریکا با طالبان که او در ۱۸ ماه جلسه در دوحه با طالبان به امضا رساند، برای افغانستان بسیار گران تمام شده است. طوریکه این کشور بجای اینکه از بحران نجات پیدا کند بیشتر به ورته نابودی کشانده شده و اینک افغانستان در انزوای کامل سیاسی و مرکز فعالیت گروه های متعدد تروریستی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا