آخرین اخبارافغانستانسیاست

درخواست محقق از ملل متحد:

نسل‌کُشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسید و عاملان آن را تحریم کنید

خبرگزاری دید: رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد رییس ‌جمهور در امور امنیتی و سیاسی می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل متحد با به رسمیت‌شناختن کشتار هزاره‌ها به‌عنوان نسل‌کُشی، عاملان آن را باید تحریم کند.


محمد محقق امروز پنج‌شنبه( ۲۰ جوزا) در یک یادداشت فیسبوکی گفته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌خاطر جلوگیری از کشتار هزاره‌ها در افغانستان باید تدابیر پیشگیرانه اتخاذ کند.
او تأکید کرده است که هزاره‌ها در مکاتب، مساجد، زایشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها به‌گونه‌ بی‌رحمانه بدون هیچ توجیهی قتل‌عام می‌شوند و این قتل‌عام از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است.
مشاور ارشد رییس‌ جمهور در امور امنیتی و سیاسی از حکومت افغانستان نیز خواسته است که در قبال کشتار هزاره‌ها اقدامات عملی و مؤثرتری روی‌دست گیرد. او در خطاب به مسئولان حکومتی تأکید کرده است: «تنها به یک اظهار همدری اکتفا نکنید».
او همچنین خواهان نشر نتایج تحقیقات در مورد حمله‌ مسلحانه بر مصلای عبدالعلی مزاری، «شهید وحدت ملی» در ماه حوت سال ۱۳۹۸ شده است. در این رویداد، دست‌ کم ۳۲ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند.
آقای محقق این اظهارات را در واکنش به حمله‌ افراد مسلح به یک مرکز مؤسسه‌ ماین‌روبی هلوترست در ولایت بغلان مطرح کرده است. در این حمله ۱۰ ماین‌روب کشته و ۱۶ ماین‌روب دیگر زخمی شده‌اند.
یکی از نجات‌یافتگان این حمله گفته است که افراد مسلح قبل از تیراندازی از آنان پرسیده بودند که در میان‌شان کسی از قوم هزاره هم است یا خیر. به گفته‌ او، مهاجمان پنج تا شش نفر بوده و قبل از تیراندازی آنان را بازرسی بدنی کرده و پول و مبایل‌های‌شان را گرفته‌اند.
در هفته‌های اخیر موجی از حملات هدفمند در غرب کابل آغاز شده است. در ۱۸ ثور مکتب سیدالشهدا در غرب کابل هدف حمله قرار گرفت که در نتیجه حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا