آخرین اخبارجهانسیاست

نشست امنیتی مونیخ و ابراز نگرانی جهان در باره افغانستان

خبرگزاری دید: در روز نخست نشست امنیتی مونیخ، نمایندگان کشورهای حاضر در کنفرانس در باره وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کردند.

روز گذشته (شنبه ۲۹ دلو) در نخستین روز برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، نمایندگان کشورهای حاضر در پیوند به وضعیت افغانستان نگرانی خود را اعلام کردند.

وزیر خارجه بلجیم گفته: آینده افغانستان، به ویژه زنان و دختران این کشور در خطر است.

او همچنین گفته که کشورش به حمایت از مردم افغانستان متعهد است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در مورد آینده افغانستان ابراز نگرانی کرده و در مورد آموزش و تحصیل زنان گفته: «همه ما می‌خواهیم زنان تحصیل‌کرده در افغانستان را ببینیم و این‌که دولت موقت به تعهدات خود در قبال زنان در کشورشان عمل ‌کند».

وزیران خارجه زن نیز در نشست امنیتی مونیخ در بیانیه‌ای محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان در افغانستان را به‌شدت محکوم کرده و خواهان بازگشت زنان به جامعه و به‌ویژه کار در سازمان‌های کمک‌رسانی شده‌اند.

همچنین در این بیانیه تاکید شده: «فقط در جایی که زنان در امنیت باشند، همه در امنیت هستند».

وزیران خارجه آلبانیا، بلجیم، کانادا، فرانسه، آلمان، آیسلند، کوزوو، لیختنشتاین، مغولستان و اسلوونی که همه‌شان زن هستند، این بیانیه را در محل نشست امنیتی مونیخ منتشر کرده‌اند.

در این بیانیه آمده: «ما وزیران خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۳، یک‌صدا تلاش طا-لبان برای حذف زنان از تمام عرصه‌های زندگی عمومی را به‌شدت محکوم می‌کنیم».

مقام‌های عالی‌رتبه بسیاری از کشورها در شهر مونیخ آلمان گرد هم آمده‌اند تا طی سه روز، در کنفرانس امنیتی درباره مهم‌ترین چالش‌های امنیتی تبادل ‌نظر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا