آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمزنانسیاست

نشست امنیتی هرات؛ پیگرد قانونی رژیم آپارتاید برای جهان حیاتی است

خبرگزاری دید: سخنرانان نشست امنیتی هرات با اشاره به آپارتاید جنسیتی در افغانستان گفتند که این جنایات را می‌توان در سطح جهانی بدون توجه به ملیت تحت پیگرد قانونی قرار داد.

‏آلیسا تی یاماموتو مشاور حقوقی شورای آتلانتیک در پنل آپارتاید جنسیتی؛ راه‌های قانونی علیه آپارتاید جنسیتی را به بحث گرفته است.

وی گفته است: تدوین در معاهده جنایات علیه بشریت، راه‌های قانونی روشنی را برای قربانیان ارایه می‌کنند تا عاملان را مجبور به پاسخگویی بسازند.

یاماموتو بر اصل صلاحیت جهانی تاکید کرده و گفته که جنایات شنیع مانند آپارتاید جنسیتی را می‌توان در سطح جهانی بدون توجه به ملیت تحت پیگرد قانونی قرار داد.

وی افزوده است که آستانه‌های قانونی برای جنایات آپارتاید زیاد است و به اثبات سرکوب سیستماتیک و قصد برای حفظ چنین رژیم‌هایی نیاز است که به باور وی در مورد طا-لبان صدق می‌کند.

‏شکریه بارکزی سفیر رژیم پیشین در ناروی خطاب به کشورهای جهان گفته که آن‌ها با نادیده گرفتن مردم افغانستان، جایگاه شان را در برابر مردم خود نیز از دست خواهند داد.

او بیان داشت که «آنچه امروز مردم افغانستان تجربه می‌کنند، نتیجه تصمیم‌گیری‌های نادرست شما در قبال این کشور است».

‏بارکزی در حاشیه این نشست افزوده که وضعیت در افغانستان در حالت کنونی باقی نخواهد ماند و به گفته او، تحولات زیادی در این زمینه در راه است.

‏بشرا گوهر عضو سابق پارلمان پاکستان با صحبت در پیوند به آپارتاید جنسیتی در افغانستان از شجاعت زنان افغانستان در این مبارزه ستایش کرد.

او گفته است: این زنان افغانستان هستند که در حال حاضر در داخل و خارج از افغانستان در برابر اشغال مقاومت می‌کنند. بنابراین ما باید شجاعت آن‌ها را بپذیریم.

‏او افزود: اگر جهان واقعاً به ممنوعیت زنان توسط طا-لبان اهمیت می‌داد، در افغانستان وضعیت اضطراری از سوی سازمان ملل و جامعه بین‌المللی اعلام می‌شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا