آخرین اخبارجهانسیاست

نشست امنیت جهانی در قطر؛ وضعیت افغانستان به بررسی گرفته شد

خبرگزاری دید: در سومین روز نشست امنیت جهانی در دوحه، وضعیت فعلی و دورنمای آینده افغانستان به بحث و بررسی گرفته شد.

در سومین روز امنیت جهانی در قطر، فوزیه کوفی معاون سابق رییس مجلس نمایندگان در پارلمان، حکمت خلیل کرزی معاون سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و سعد محسنی بنیان‌گذار و رییس رسانه موبی گروب در باره وضعیت فعلی، چالش‌ها و آینده افغانستان سخنرانی کردند.

فوزیه کوفی با اشاره به وضعیت آموزشی زیر حاکمیت طا-لبان گفت که رهبران طا-لبان به دختران خودشان اجازه می‌دهند تا به مکتب بروند در حالی که بقیه دختران افغانستان را از رفتن به مکتب منع می‌کنند.

وی افزود که حتی اگر به دختران اجازه رفتن به مکتب و دانشگاه داده شود، نصاب تعلیمی طوری تغییر خواهد کرد که هر کدام رادیکال و افراطی شوند.

کوفی: به همان اندازه که طا-لبان در جنگ متخصص هستند، به همان اندازه هم نمی‌دانند چگونه با افغانستان متحول‌شده، از جمله جنبش زنان رفتار کنند. به همین دلیل است که می‌بینید آن‌ها به طور مستقیم به سمت معترضان شلیک می‌کنند.

خانم کوفی با بیان این‌‌که در برخی نقاط افغانستان رهبران طا-لبان دختران را از داشتن مبایل دارای دوربین منع کرده‌اند، افزود: انتظار تغییر زیادی برای زنان نداریم، مگر این‌که تغییر جدی در شیوه رهبری طا-لبان به وجود آید.

در همین حال، حکمت خلیل کرزی در رابطه به تهدید فزاینده داعش در افغانستان سخن زد.

کرزی گفت: داعش تهدید بزرگ برای اقلیت‌های افغانستان است. با به قدرت رسیدن طا-لبان در افغانستان بیشتر زندانیان داعش از زندان آزاد شدند و اکنون یک تهدید بزرگ هستند.

به گفته وی، داعش بیشتر اقلیت‌ها را در افغانستان هدف قرار می‌دهد.

از سویی هم، سعد محسنی در باره اختلافات میان رهبران طا-لبان صحبت کرد و گفت طا-لبان جنبش یکپارچه نیستند.

 محسنی بیان داشت: طا-لبان جنبش یکپارچه نیست. شما افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت را می‌بینید.

وی افزود: با این حال، سیاست‌های آن‌ها تغییر نکرده است. یکی از چیزهای جالب در حال حاضر این است که جنگ میان طا-لبان برای جهان خارج آشکار نیست، اما جنگ جدی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا