آخرین اخبارافغانستانسیاست

نشست تاشکند؛ رایزنی هیئت طا-لبان با ازبیکستان بر سر مسایل دوجانبه

خبرگزاری دید: همزمان با نشست بین‌المللی تاشکند، هیئت اعزام طا-لبان به ریاست امیرخان متقی وزیر خارجه آن‌ها با جانب ازبیکستان در باره خط آهن، تجارت، امنیت و اتصال منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

نشست تاشکند؛ رایزنی هیئت طا-لبان با ازبیکستان بر سر مسایل دوجانبه

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه ازبیکستان چند روز پیش در مورد این کنفرانس منتشر کرد، هدف آن را کار روی ایجاد مجموعه‌ای از اقدامات و پیشنهاداتی در زمینه تعامل بهتر جهان با افغانستان تحت کنترول طا-لبان در عرصه‌های مختلف خواند.
نظر به بیانیه‌ای این وزارت، حدود ۲۰ کشور و سازمان در این نشست شرکت دارند، اما اسامی کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده درج نشده است.
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، هدایت الله بدری سرپرست وزرات مالیه و انس حقانی، برادر سراج‌‎الدین حقانی وزیر داخله و شماری از مقام‌های وزارت‌های دیگر در هیئت طا-لبان حضور دارند.
ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه طا-لبان گفته است که هیئت طا-لبان امروز با ولادیمیر نوروف وزیر خارجه ازبکستان دیدار کرده است.


شب گذشته نیز عبدالعزیز کاملوف، نماینده ویژه رییس جمهور در سیاست خارجی ازبکستان میزبان ضیافت شام برای هیئت طا-لبان بود. به گفته آقای احمد، هیئت طا-لبان در تاشکند به ویژه بر روی پروژه خط آهن ترمذ-مزارشریف-کابل-پیشاور با مقام‌های ازبیکستان گفت‌وگو کردند.
در اولین ماه‌های ورود به کابل، طا-لبان علاقمندی جدی به پروژه‌های خط آهن و انتقال انرژی از ازبیکستان نشان دادند. توسعه تجارت، سوخت، تسهیلات ترانزیتی برای تجار افغانستان، همکاری در بخش بهداشتی، خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت سرخان‌دریا – پلخمری، راه‌آهن مزار شریف- کابل – پیشاور از جمله این پروژه‌هاست.‌
در حال حاضر، بندرحیرتان در مرز ازبیکستان از طریق راه آهن تا مزارشریف وصل شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا