آخرین اخبارجهانسیاست

نشست تروئیکا در برلین؛ اروپا امیدوار برگشت امریکا به «برجام»

وزیران خارجه سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام روز دوشنبه برای زنده نگه داشتن امیدها برای حفظ توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در برلین گردهم آمدند.
به نقل از یورونیوز، وزارت امور خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر یاد شده تصریح کرد که در این نشست وزاری خارجه سه کشور آلمان،‌ فرانسه و بریتانیا وضعیت کنونی توافق هسته‌ای ویانا را مورد ارزیابی قرار دادند و در گفت‌وگو‌های خود نسبت به دمیده شدن جان تازه‌ای به این توافق بین‌المللی پس از روی کار آمدن دولت جدید امریکا ابراز امیدواری کردند.

سه قدرت بزرگ اروپایی باقی مانده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که از آن رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک نام برده می‌شود به رغم اختلاف‌ها با تهران، بر سر پایبندی به مفاد این توافق بین‌المللی همواره از پیشگامان حفظ و زنده نگه داشتن برجام بوده‌اند.
گفتنی است که چین و روسیه دو عضو دیگر این توافق هستند که پس از خروج یکجانبه ایالت متحده از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ همچنان بر حفظ آن تاکید دارند.
جو بایدن‌ رییس جمهور منتخب ایالا متحده امریکا در حالی پیش‌تر نسبت به بازگرداندن کشورش به توافق هسته‌ای ویانا ابراز امیدواری کرده که ایران در واکنش به وضع تحریم‌های یکجانبه واشنگتن و منتفع نشدن از امتیازهای تجاری این توافق تاکنون گام‌هایی بلند در کاهش تعهدات برجامی برداشته است.
وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در حالی روز دوشنبه برای بحث پیرامون وضعیت برجام در برلین گرد‌هم آمدند که پنجشنبه هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند به طور کامل خود را با آنچه در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ آمده منطبق کند.
تروئیکای اروپایی در این بیانیه بار دیگر ضمن ابراز تاسف نسبت به خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای ویانا و با اشاره به پایبندی کامل خود به این توافقنامه، اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهدات به رغم آنچه «لغو تحریم‌ها و حسن نیت برای تجارت از طریق ساز و کار اینستکس» خوانده شده را نگران کننده توصیف کردند.
وزارت خارجه ایران پیش‌تر در پاسخ به بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی خواسته بود به جای آنچه «فرافکنی سیاسی» خوانده شده در جهت پایبندی کامل به تعهدات و مصوبات کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک با هدف اجرای کامل برجام گام بردارند.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با نشریه تایم بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی توافق ویانا برای ایران تاکید و در عین حال عنوان کرده که احیای کامل توافق برجام آسان نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا