آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

نشست دوحه؛ تصمیمی که بدون مردم افغانستان گرفته می‌شود

یکی از نخستین گفت‌وگوهای مهم در مورد آینده افغانستان روز دوشنبه در قطر بدون حضور نماینده‌ای از جانب افغانستان آغاز شد. ٢٥ کشور، از جمله ذینفعان مهم منطقه‌ای مانند پاکستان و چین، در کنار قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، روسیه و کشورهای بزرگ اروپایی در این مراسم حضور داشتند

با گذشته حدود دو سال از تسلط طا-لبان بر افغانستان، به نظر می‌رسد که جامعه بین‌المللی به بررسی چگونگی عادی‌سازی روابط با این کشور نزدیک نیست. اداره طا-لبان در کابل تا کنون به وعده‌های خود مبنی بر اعطای حقوق غیرقابل انکار زنان عمل نکرده و در نتیجه از سوی دولت‌های سراسر جهان به رسمیت شناخته نشده است.

عدم داشتن کنترول بر شبه‌نظامیان فقط وضعیت منطقه‌ای را پیچیده کرده و به‌ویژه پاکستان را تحت تأثیر قرار داده است. واضح است که حکومت موقت طا-لبان یا قادر نیست و یا نمی‌خواهد علیه گروه‌های تحریک طا-لبان پاکستان و دیگر بازیگران که حملاتی را در خاک پاکستان انجام می‌دهند، اقدام کند. این امر توانایی اسلام‌آباد را برای کار در جهت از سرگیری برخی گفت‌وگوها که امکان تغییر وضعیت را فراهم می‌کند، مختل کرده است.

علاوه بر این، یکی از نخستین گفت‌وگوهای مهم در مورد آینده افغانستان روز دوشنبه در قطر بدون حضور نماینده‌ای از جانب افغانستان آغاز شد. ٢٥ کشور، از جمله ذینفعان مهم منطقه‌ای مانند پاکستان و چین، در کنار قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، روسیه و کشورهای بزرگ اروپایی در این مراسم حضور داشتند. این واقعیت که آینده افغانستان بدون حضور هیچ افغانستانی مورد بحث قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده وضعیت وحشتناک امور است. کابل حکومتی دارد که در داخل با بحران مشروعیت مواجه است و در سطح جهان اصلاً مطرح نیست.

با این حال، امید است که این گفت‌وگوها بتواند به تصمیمی در مورد مسیر آینده منجر شود. سكوت سنگين جامعه بين‌المللی در قبال امتناع طا-لبان از احيای حقوق زنان كارساز نبوده است. در مورد آنچه که برای هر دو طرف یافتن یک حد وسط لازم است، باید تماسی وجود داشته باشد. کابل نمی‌تواند وضعیت کنونی را که نیاز به دسترسی به تجارت و ارز خارجی بیشتر دارد، تحمل کند.

از سوی دیگر، پاکستان می‌تواند با سعی و کوشش خود گفت‌وگو را به تنها گزینه تبدیل کند. اگر محدودیت‌های سخت گیرانه‌تری روی کانال‌های غیرقانونی مالی وضع شود، به‌ویژه از نظر کنترول جریان غیرقانونی ارز به افغانستان، حکومت موقت طا-لبان ممکن تمایل بیشتری برای تعامل با جامعه جهانی نشان دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا