آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سید علی‌رضا محمودی:

نشست دوحه میان‌افغانی نیست/ این نشست بیشتر طالبان را برجسته می‌کند

سید علی‌رضا محمودی، رییس مجمع ملی مردم افغانستان با بیان این که نشست دوحه یک نشست میان‌افغانی نیست، اظهار داشت که این نشست از سوی آلمانی‌ها و قطری‌ها با مشوره امریکا سازمان‌دهی شده و حتی لیست اشتراک کنندگان از سوی آن‌ها ترتیب شده است.

سید علی‌رضا محمودی، رییس مجمع ملی مردم افغانستان با بیان این که نشست دوحه یک نشست میان‌افغانی نیست، اظهار داشت که این نشست از سوی آلمانی‌ها و قطری‌ها با مشوره امریکا سازمان‌دهی شده و حتی لیست اشتراک کنندگان از سوی آن‌ها ترتیب شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر در گفت‌وگو با طلوع نیوز با اشاره به نشست دوحه گفت: این نشست در مقابل دو نشست در مسکو برگزار شده و آلمانی‌ها و قطری‌ها با مشوره امریکایی‌ها آن را سازمان‌دهی کرده‌اند که این خود نشان می‌دهد این نشست میان‌افغانی نیست.
محمودی افزود: در نشست دوحه به جز چند چهره محدود، کسانی اشترا ک کرده‌اند که از تحولات سیاسی افغانستان هیچ‌گونه آگاهی ندارند و دیدگاه‌های شخصی خود را بیان می‌کنند.
وی تصریح کرد: از جانب طالبان عباس ستانکزی موضع اصلی طالبان را بیان می‌کند، اما از سوی نمایندگان کابل کسانی اشتراک کرده‌اند که دیدگاه شخصی خود را بیان می‌کنند و باید گفت که با این وضعیت از کجا به یک دیدگاه مشترک برسیم در حالی که این وضعیت بیشتر طالبان را برجسته می‌کند.
سید علی‌رضا محمودی در ادامه گفت: نفس برگزاری نشست دوحه خوب است و شماری از افغان‌ها با طالبان رو در رو مذاکره می‌کنند و اما مذاکره کنندگان بیشتر از آدرس‌های شخصی رفته‌اند و نمی‌توانند در مقابل استدلال طالبان، قناعت آن‌ها را حاصل نمایند.
محمودی افزود: در جلسات قبلی نیز برخی از چهره‌های حاضر در نشست دوحه، شرکت کرده بودند و نتوانستند در مقابل طالبان و تعریف آن‌ها از اسلام، استدلال داشته باشند که جو جلسه بیشتر به نفع طالبان بود.
وی با بیان این که نشست دوحه نمی‌تواند مسئله پیچیده صلح و موضوعات مهم افغانستان را حل کند، اظهار داشت: نماینده آلمان نیز از طالبان خواسته است تا این نشست معنی‌دار شود و این روند باید از طریق تیم با صلاحیت افغانستان به پیش‌برود، ولی اکنون این‌طور نیست و بیشتر قصه‌های گذشته و فکاهی در این نشست مطرح می‌شود که وقت ضایع کردن است.
رییس شورای رهبری توافق ملی و تغییر با انتقاد از سیاست‌های طالبان، اظهار داشت: همزمان با مذاکرات طالبان و امریکا و نشست دوحه، حملات طالبان تشدید یافته که در آن بیشتر کودکان و علمای دین را هدف قرار می‌دهند.
این چهره سیاسی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که صلح قربانی می‌خواهد، اما دستاوردهای مردم افغانستان نباید قربانی صلح شود، تصریح کرد: در مذاکرات صلح ابهام وجود دارد و باید از طالبان پرسیده شود که چرا مردم افغانستان را می‌کشید، آیا کشتن کودکان امتیازگیری است.
این در حالیست که نشست دوحه صبح امروز با اشتراک نمایندگان طالبان و تعدادی از چهره‌های سیاسی، فعالان حقوق زنان و مدنی در قطر آغاز شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا