آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

نشست دو روزه‌ میان‌افغانی امروز در دوحه برگزار می‌شود

قرار است امروز (یک‌شنبه، ۱۶ سرطان) نشست بین‌الافغانی صلح میان سیاسیون افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

قرار است امروز (یک‌شنبه، ۱۶ سرطان) نشست بین‌الافغانی صلح میان سیاسیون افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری دید، این نشست دوروزه است و هیئتی از افغانستان متشکل از اعضای شورای عالی صلح، مقام‌های فعلی و پیشین حکومتی، سیاسیون، اعضای جامعه مدنی، نمایندگان رسانه‌ها و زنان با نمایندگان گروه طالبان در خصوص صلح بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.
هر چند آجندای این نشست تاکنون مشخص نشده، اما پیشتر زلمی خلیلزاد، نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ امریکا برای صلح افغانستان و مارکس پوتزل نماینده‌ ویژه‌ آلمان برای افغانستان اعلام کرده بودند که این نشست به میزبانی مشترک آلمان و قطر در شهر دوحه برگزار می‌شود.
با این حال، یک هیئت بیش از ۵۰ نفری از افغانستان روز گذشته (شنبه، ۱۵ سرطان) برای شرکت در این نشست به دوحه رفته است.
در ترکیب این هیئت، چهره‌های سیاسی از جمله رنگین دادفر اسپنتا وزیر خارجه‌ پیشین افغانستان، فوزیه کوفی، نماینده‌ پیشین بدخشان در مجلس نمایندگان، حبیبه سرابی عضو شورای عالی صلح، حکمت خلیل کرزی، عمر زاخیلوال، محی‌الدین مهدی، سید حامد گیلانی و شماری از فعالان مدنی و خبرنگاران دیده می‌شود.
از سویی هم، عبدالمتین بیگ رییس اداره‌ مستقل ارگان‌های محلی، تیمور شاران، معاون این اداره و شهرزاد اکبر، معاون شورای امنیت ملی نیز از جانب حکومت افغانستان در این نشست حضور دارند.
حکومت افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که هیچ نماینده‌ای به صورت مشخص در نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر نمی‌فرستد اما شماری از مقام‌های حکومتی به صورت انفرادی در این نشست شرکت خواهند کرد.
این نشست سومین نشست «بین‌الافغانی» میان چهره‌های سیاسی افغانستان و گروه طالبان خواهد بود. نشست اول در ۱۶ دلو سال گذشته و نشست دوم در هفتم ثور سال جاری در شهر مسکو، پایتخت روسیه برگزار شده بود.
نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر در حالی قرار است برگزار شود که هفتمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر هنوز در جریان است. این دور گفت‌وگوها به دلیل نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر با وقفه‌ دوروزه مواجه شده و قرار است روز سه‌شنبه (۱۸ سرطان) از سر گرفته شود.
زلمی خلیلزاد شب گذشته در رشته توییتی گفته است که دور هفتم گفت‌وگوها میان نمایندگان گروه طالبان و دیپلمات‌های امریکایی بیشتر از هر وقت دیگر «مثمرتر» بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا