آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

نشست رهبران مسلمان در مالزیا؛ عربستان شرکت نکرد

رهبران و نمایندگان ارشد حدود ۲۰ کشور اسلامی در کوالالامپور پایتخت مالزیا امروز چهارشنبه گرد هم می‌آیند تا در مورد مسائل مربوط به مسلمانان در سطح جهان بحث کنند، اما عربستان سعودی تصمیم گرفته آن را نادیده بگیرد و پاکستان از آن پرهیز کند.

رهبران و نمایندگان ارشد حدود ۲۰ کشور اسلامی در کوالالامپور پایتخت مالزیا امروز چهارشنبه گرد هم می‌آیند تا در مورد مسائل مربوط به مسلمانان در سطح جهان بحث کنند، اما عربستان سعودی تصمیم گرفته آن را نادیده بگیرد و پاکستان از آن پرهیز کند.
هیچ آجندایی برای اجلاس کوالالامپور اعلان نشده است، اما این نشست می‌تواند به اختلافات قدیمی در کشمیر و خاورمیانه، درگیری‌ها در سوریه و یمن، گرفتاری اقلیت مسلمان روهینگیای میانمار و افزایش خشم نسبت به کمپ‌های چین برای مسلمانان اویغور در سین کیانگ – موضوعی که بدون شک پکن را ناراحت خواهد کرد – و همچنین چگونگی مقابله با گسترش اسلام هراسی در جهان بپردازد.
دو تن از رهبران صریح جهان، ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزیا و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دیدگاه‌های خود را در جریان این نشست چهار روزه که شام چهارشنبه شروع می‌شود و روز شنبه خاتمه می‌یابد، بیان خواهند کرد.
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان که همراه با ماهاتیر و اردوغان از جمله پیشگامان اصلی این اجلاس بود، تصمیم گرفته از این نشست دوری کند.
برخی مقامات پاکستانی که نخواسته نامی از آن‌ها گرفته شود، گفته‌اند که عمران خان تحت فشار متحد نزدیکش عربستان سعودی از اشتراک در این نشست دوری کند، گرچه گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات پاکستانی این امر را دلیل عدم نمایندگی دومین کشور بزرگ مسلمان در این نشست، نمی‌دانند.
حسن روحانی رییس جمهور ایران و تمیم بن حامد آل‌ثانی امیر قطر که کشورهای شان روابط پرتنش با عربستان سعودی دارد، در این اجلاس اشتراک می‌کنند.
عربستان سعودی با تشریح تصمیم خود برای دوری از این اجلاس گفت: این اجلاس درستی برای موضوعات مهم ۱.۷۵ میلیارد مسلمان جهان نیست. با این حال، تحلیل‌گران بر این باورند که پادشاهی عربستان سعودی از این که به لحاظ دیپلوماتیک توسط رقبای منطقه‌ای‌اش ایران، قطر و ترکیه به انزوا نرود، هراس داشت.
خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA در گزارشی گفته است که پادشاهی عربستان سعودی در تماس با ماهاتیر روز سه شنبه بر این امر که چنین موضوعاتی باید از طریق سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) مورد بحث قرار گیرد، تأکید کرد.
یک منبع سعودی گفت: عربستان سعودی دعوت شده بود اما تنها در صورتی شرکت می‌کند که این نشست تحت نظارت OIC برگزار شود.
این منبع در مورد این اجلاس می‌گوید:«‌ آن‌ها خیلی در مورد آن نگران هستند.»‌
مرکز ارتباطات بین‌المللی حکومت سعودی از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد.
عدم حضور عربستان سعودی، زادگاه اسلام که پادشاه وی نیز عنوان سرپرست دو مسجد مقدس در مکه و مدینه را به خود اختصاص داده، نشان دهنده برخی اختلافات در جهان اسلام است.
جیمز دورسی یکی از اعضای ارشد دانشکده مطالعات بین‌المللی و خاورمیانه در سنگاپور می‌گوید:«‌ مسئله این است که شما بلوک (جبهه) دارید. شما جبهه عربستان-امارات، ترکیه-قطر دارید و پاکستان کوشش می‌کند این وسط گوگرد بی‌خطر باشد.
اندونیزیا کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارد از سوی معروف امین معاون رییس جمهور آن کشور؛ عالم دینی که نظارت بر مبارزه این کشور علیه افراط گرایی و تروریزم را به عهده دارد، نمایندگی می‌کند.
حتی با ورود هیئت‌ها به کوالالامپور، مقامات مالزیا نتوانستند لیست نهایی اشتراک کنندگان این اجلاس را ارائه دهند. دفتر ماهاتیر می‌گوید که برای ۵۶ کشور عضو OIC دعوت نامه‌ها ارسال شده است، اما مقامات گفتند که فقط حدود ۲۰ کشور هیئت‌های شان را می‌فرستند و هیئت‌های کم‌تری توسط سران کشورها رهبری می‌شوند.
دفتر مطبوعاتی ماهاتیر در دفاع از این اجلاس بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر این که قصد ندارد «جبهه جدیدی را ایجاد کند» امری که برخی منتقدین به آن اشاره کرده است.
این دفتر گفته است:«‌ علاوه بر این، این اجلاس بستری برای بحث در مورد دین یا امور مذهبی نیست، بلکه به طور خاص برای رسیدگی به وضعیت امور امت مسلمان است.»
هفته گذشته، ماهاتیر در مصاحبه با رویترز نسبت به عدم توانایی OIC برای ایجاد جبهه متحد و قاطع ابراز ناامیدی کرد. رهبر مالزیا همچنین این احتمال را مطرح کرد که بدرفتاری با مسلمانان اویغو در سین کیانگ چین نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
پکن کمپ‌هایی را که مسلمانان ایغور در آن‌جا نگهداری می‌شود به عنوان «مراکز آموزشی مسلکی»‌توصیف می‌کند، در حالی که منتقدین می‌گویند آن‌ها توقیف‌گاه‌های گروهی هستند.

نویسنده

جوزف سیپلان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا