آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست روسیه یک تجربه نتیجه‌بخش خواهد بود؟

در اجلاس دو روزه روسیه روشن خواهد شد که حرف و حدیث گروه طالبان برای آتش‌بس و پایان جنگ در کشور چیست. انتظار داریم که جریان‌های سیاسی بعد از دیدار و دیالوگ با نمایندگان طالبان جزئیات این نشست را با مردم افغانستان شریک بسازد.

روسیه امروز میزبان نشست صلح افغانستان است. در این نشست احزاب سیاسی و نمایندگان طالبان در مورد جنگ افغانستان باهم رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. این نشست در حالی برگزار خواهد شد که تاکنون گروه طالبان حاضر نشده است با حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شود.
در آستانه برگزاری این نشست رهبری حکومت وحدت ملی با حضور احزاب سیاسی در روسیه اعلام مخالفت کرده است. شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در پیوند به نشست مسکو گفته است که یک اقلیت کوچک نمی‌تواند از یک ملت عظیم در روند صلح نمایندگی نماید.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت گفته است که حضور احزاب سیاسی و دیدار آن‌ها با نمایندگان طالبان در روسیه سبب می‌شود تا این گروه لجوج‌تر گردد.
حرف و حدیث اصلی حکومت در باره حضور احزاب در روسیه این است که آنان به دنبال آسیب زدن به مشروعیت نهاد دولت و حکومت هستند.
در اعلامیه احزاب سیاسی آمده است که جریان سیاسی برای معامله با گروه طالبان به مسکو نمی‌رود. محمد حنیف اتمر نامزد تکت انتخاباتی « صلح و اعتدال» گفته در اجلاس دو روزه مسکو از نظام جمهوری اسلامی افغانستان، ارزش‌های قانون اساسی دفاع خواهد شد.
نشست روسیه و دیدار احزاب سیاسی با طالبان چطور می‌تواند یک تجربه نتیجه بخش باشد.
گروه طالبان به رغم پیشنهادات بی‌سابقه محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور، برای گفت‌وگو تا این جای کار حاضر نشده که با حکومت دیالوگ کند. برای طالبان حکومت کابل مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. برای طالبان حکومت پیشین به رهبری حامد کرزی هم مشروع نبود. در حکومت پیشین هم از طالبان زیاد خواسته شد تا با حکومت گفت‌وگو کنند.
زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان به تازگی گفته است که ایالات متحده امریکا تلاش دارد تا زمینه دیدار رو در روی طالبان و حکومت افغانستان را فراهم بسازد. تاکنون که این تلاش‌ها نتیجه بخش نبوده است.
در اجلاس دو روزه روسیه روشن خواهد شد که حرف و حدیث گروه طالبان برای آتش‌بس و پایان جنگ در کشور چیست. انتظار داریم که جریان‌های سیاسی بعد از دیدار و دیالوگ با نمایندگان طالبان جزئیات این نشست را با مردم افغانستان شریک بسازد. حکومت وحدت ملی به رهبری رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله که در روند مصالحه با گروه طالبان تجربه فراوان ناکام و شکست خورده دارد، هیچ‌گاه با افکار عمومی کشور در ارتباط به پروسه‌ای که یک روند ملی است، دیالوگ نکرده است.
رییس جمهور غنی به تازگی با مذاکرات شش روزه قطر اعلام مخالفت کرد و با ادبیات نسبتاً تند گفت پشت درهای بسته به صلح نمی‌رسیم.
چنانچه بارها تاکید شده است بایستی اختلافات ریاست جمهوری و احزاب سیاسی از میان برداشته شود. جنگ افغانستان یک جنگ پیچیده است و ابعاد بسیار گسترده دارد. برگزاری نشست روسیه به معنای پایان جنگ و توافق با گروه طالبان نخواهد بود.
در این اجلاس، طالبان به حرف احزاب سیاسی گوش فرا می‌دهد و احزاب سیاسی به طالبان. ریاست جمهوری می‌تواند از نتایج نشست روسیه استفاده کند.
حکومت که ادعا دارد به دنبال صلح پایدار و اتوریته دولت و حکومت افغانستان است، می‌تواند با احزاب سیاسی هماهنگ پیش برود. احزاب سیاسی شخص رییس جمهور غنی را متهم می‌کنند که او در پی سبوتاژ صلح است تا برای یک دوره دیگر هم به قدرت برسد.
انتظار داریم که تضاد دیدگاه حکومت و احزاب سیاسی در پروسه صلح به توافق نظر مبدل شود. تا زمانی که احزاب و حکومت در روند مصالحه با طالبان به گونه یک دست پیش نرود، سخت خواهد بود تا دنبال نتایج مطلوب باشیم.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا