آخرین اخبارجهانسیاست

نشست سازمان همکاری شانگهای؛ وضعیت افغانستان از اولویت‌های هند است

خبرگزاری دید: هند قرار است فردا میزبان ٢٣ امین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای باشد‌. اتصال با آسیای مرکزی و وضعیت افغانستان از اولویت‌های دهلی نو است.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند میزبان ٢٣ اُمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای (SCO) به تاریخ ۴ جولای است.

امسال، این اجلاس به صورت مجازی با عنوان «به سوی سازمان همکاری شانگهای» دارای امنیت، اقتصاد و تجارت. اتصال، وحدت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و محیط زیست.

تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، یعنی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبیکستان برای شرکت در این اجلاس دعوت شده‌اند.

علاوه بر این، ایران، بلاروس و مغولستان به عنوان کشورهای ناظر دعوت شده‌اند. ترکمنستان نیز به عنوان میهمان از سوی هند دعوت شده است.

منطقه آسیای مرکزی بخشی از همسایگی استراتژیک هند است.

تقویت تجارت بین هند و آسیای مرکزی وجود دارد، اما به دلیل تیرگی روابط دهلی نو با پاکستان و وضعیت در افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان ارتباط و اتصال دچار مشکل شده است.

ناندان اوننیکریشنان، همکار در بنیاد تحقیقات آبزرور گفته است: هند برای افزایش حضور خود در آسیای مرکزی به سازمان همکاری شانگهای پیوست. هند به دنبال دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی است، اما اینها همه کشورهای محصور در خشکی هستند. تجارت هند با آسیای مرکزی کمی بیش از ۲ میلیارد دالر است. با این حال، به دلیل منابع غنی انرژی منطقه، از جمله نفت، گاز و یورانیوم این ارتباط می‌تواند به شدت افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا