آخرین اخبارافغانستان

نشست سراسری کمیته‌های انرژی کشور امروز در هرات برگزار شد


در این نشست رییس عمومی حوزه دریایی هریرود- مرغاب، رییس عمومی حوزه دریایی شمال، نماینده مقام ولایت هرات، رؤسای کمیته انرژی ولایت هرات، بلخ، بدخشان، تخار، کندز، سمنگان و بغلان حضور داشتند.
به گزارش خبرگزاری دید، انجینیر نور احمد بارز رییس عمومی حوزه دریایی هریرود-مرغاب ضمن خوش آمدگویی به اشتراک کنندگان در مورد ایجاد کمیته انرژی معلومات داد و گفت: وزارت انرژی و آب گروپ‌های کاری انرژی ولایتی (PEC) را در تمام ولایات با کمک و همکاری دفتر GIZ/IDEAایجاد کرده است و این کمیته‌ها در سال۱۳۹۵ با کمک و همکاری دفتر GIZ/IDEAایجاد شد.
وی افزود، تاکید وزارت انرژی و آب در این اواخر روی انرژی تجدیرپذیر بوده و گام‌های بزرگی را در این عرصه برداشته است که ما چندی پیش شاهد بهره‌برداری پروژه‌های دومیگاوات برق آفتابی و بادی در شهرک صنعتی ولایت هرات و شروع کارساخت ۱۰ میگاوات برق آفتابی در ولایت قندهار بودیم که این نشان دهنده تلاش وزارت انرژی و آب را در این بخش است.
آقای بارز بیان داشت، هدف از ایجاد کمیته‌های انرژی ولایتی این است که مردم شهر و روستاها را قارد بسازد تا به یک انرژی قابل پرداخت، قابل اطمینان و پاک دسترسی یابند تا منتج به بهبود وضع زندگی، رشد اقتصادی، ایجاد ارزش‌ها و فرصت‌ها شود.
در همین حال، وکیل احمد بارک نماینده مقام ولایت هرات در مورد اهمیت انرژی‌های پاک صحبت کرد و گفت: مصرف زیاد منابع انرژی و سوخت‌های فسیلی، سبب آلودگی محیط زیست شده است.
او همچنین تاکید کرد که باید به‌طور اساسی تلاش شود برای ایجاد و استفاده از انرژی تجدید پذیر در سطح کشور و این انرژی‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی در محیط زیست ما داشته باشد.
در ادامه انجینیر فرهاد محمودی مسئول اداره خدمات برق وزارت انرژی و آب گفت: هدف کلی وزارت انرژی و آب برای رسیدن به خودکفایی از طریق منابع انرژی‌های قابل تجدید می‌باشد و کمیته انرژی قابل تجدید به هدف یک میکانیزم و هماهنگی درست بین ادارات محلی و زارت انرژی و آب ایجاد شده است.
وی افزود، ولایت هرات دارای ظرفیت منابع بزرگی از انرژی‌های قابل تجدید را دارا بوده و وزارت انرژی و آب پلان‌های روی دست دارد که از منابع انرژی بادی در ولایت هرات استفاده نماید.
از سویی هم انجینیر عصمت الله رییس عمومی حوزه شمال در مورد هدف کلی وزارت انرژی و آب صحبت کرد و بیان داشت: ولایات شمال در یک سال حدود ۳۰۰ روز آفتابی دارد و ما می‌توانیم از منابع آفتابی به شکل موثری استفاده کنیم.
وی، همچنین افزود که تنها ولایت بلخ ظرفیت تولید تقریبا ۲۷۰ میگاوات برق از طریق انرژی باد دارد و ما قدم‌های نخستی را در این بخش برداشتیم.
در این نشست، رؤسای کمیته های انرژی ولایات هرات، بلخ، بدخشان، تخار، کندز پریزینتیشن‌های در مورد فعالیت‌ها، دستآوردها، مشکلات و پیشنهادات به اشتراک کننده‌های این نشست ارایه کردند و روی پلان‌های سال۲۰۱۸ وزارت انرژی و آب در سکتور انرژی مورد بررسی قرار دادند.
گفتنی است که این کمیته‌های انرژی با همکاری دفتر جی آی زید کشور آلمان تشکیل شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا