آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدولت فراگیرزنانسیاست

نشست سمرقند؛ ایران بار دیگر بر دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد

خبرگزاری دید: حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران بار دیگر ضمن تاکید بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، بر ضرورت ختم تنش‌های مرزی پافشاری کرد.

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه( ۲۴ حمل) در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در دومین نشست چهارجانبه ایران، چین، روسیه و پاکستان شرکت و دیدگاه کشورش را در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای درباره افغانستان تشریح کرد.

‌‎وزیر خارجه ایران الگوی همکاری‌های مشترک منطقه‌ای بین چهار کشور را مهم خواند و همسایگان افغانستان را بیش از هر کنشگر و بازیگر دیگری نگران آینده افغانستان دانست.

‌‎امیرعبداللهیان نگرانی ایران از تروریزم و افراط گرایی و سیاست‌های نادرست امریکا در تداوم توسعه تروریزم و ناامنی در افغانستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: افغانستان بیش از اینکه امروز نیازمند مداخله غرب، امریکا و کنشگرانی که بیش از دو دهه این کشور مهم منطقه را به فقر و بی ثباتی کشانده‌اند باشد، نیازمند همکاری‌ها و راه‌حل‌های منطقه‌ای است.

‌‎وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: امریکا و متحدان آن مسئولیت دارند هم به عنوان اشغالگر در عملکرد دو دهه گذشته خود در افغانستان و هم به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد پاسخگوی شرایط به وجود آمده در افغانستان باشند.

‌‎امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت مدیریت وضعیت اقتصادی در افغانستان تأکید کرد و فشارهای اقتصادی در افغانستان را یکی از آثار افزایش پدیده مهاجرت آوارگان و در دل این آوارگان، برخی ناامنی‌ها به سوی کشورهای همسایه خواند و در این خصوص همکاری منطقه‌ای، توجه بین‌المللی و همچنین تمرکز بیشتر امارت اسلامی بر مسئولیت‌های خود در این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

‌‎ ‌‎امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه مسئله محرومیت تحصیلی زنان و دختران و سلب فرصت حضور اجتماعی زنان و دختران در افغانستان برای ما نگران کننده است، افزود: ایران آماده کمک بیشتر به امر آموزش دختران و زنان افغانستان به کمک سازمان ملل متحد و تشویق هیئت حاکمه موقت به این امر مهم است.

‌‎وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: توصیه اکید ما به هیأت حاکمه افغانستان عمل به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان است.

‌‎امیرعبداللهیان همچنین در پایان ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی‌ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا