آخرین اخبارافغانستانسیاست

نشست سه‌جانبه افغانستان، امریکا، تاجیکستان در باره مبارزه با تروریزم برگزار شد

نخستین نشست سه‌جانبه افغانستان، امریکا و تاجیکستان با اشتراک وزرای خارجه سه کشور برگزار شد و طرفین روی منافع مشترک سه کشور تبادل نظر کردند.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور امروز پنجشنبه(۲۸ حوت) در بیانیه‌ای گفت که محمد حنیف اتمر وزیر خارجه از طریق ویدئو کنفرانس با سراج‌الدین مهرالد‌ین همتای تاجیکستانی‌اش و دیوید هیل معین وزارت خارجه امریکا در مورد روند صلح، مبارزه با تروریزم و تهدیدهای مشترک، اتصال منطقه‌ای و برنامه‌ای فرهنگی رایزنی کرد.
در بیانیه آمده است: در این نشست، سه‌جانب پیرامون همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بحث و تبادل نظر همه‌جانبه نموده، دیدگاه‌های خویش را در زمینهٔ تقویت همکاری‌ها به هدف دستیابی به اولویت‌ها و منافع مشترک هرسه کشور، مطرح کردند.
حنیف اتمر تلاش‌های روبه‌گسترش منطقه‌‌ای و جهانی را در راستای تأمین صلح ستود و اظهار داشت که رهبری دولت برای شکل‌دادن روند مشارکت سیاسی بر مبنای روش‌های پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی به‌ شمول انتخابات زودهنگام آماده است.
جانب تاجیکستان و امریکا ضمن اعلام حمایت قاطع از روند صلح، بر حفظ دستاوردهای حقوق بشری به ‌شمول حقوق زنان تأکید کردند.
سه کشور بر ادامهٔ مبارزهٔ مشترک‌ بر علیه گروه‌های تروریستی، باندهای جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر با استفادهٔ از میکانیزم‌های همکاری منطقه‌‌ای نیز گفت‌وگو کردند.
مقامات سه‌ کشور در ادامه پروژه‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌‌ای را تضمین‌کننده رفاه، ترقی و آسایش کشورها و مردمان افغانستان، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی دانسته، روی امضای موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل، خطوط آهن، و تجارت و ترانزیت بحث کردند.
همکاری‌های علمی و فرهنگی، برنامه‌های تبادل علمی، توسعه برنامه‌های تعلیمی و فرهنگی و همکاری‌های استراتژیک بین افغانستان و تاجیکستان از جمله موضوعات دیگر این نشست بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا