آخرین اخبارافغانستانسیاست

نشست سه‌جانبه وزیران خارجه‌ افغانستان-آذربایجان-ترکمنستان برگزار شد

نشست سه‌جانبه وزرای خارجه‌ افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان روز گذشته (۲۳ سرطان) از طریق کنفرانس ویدئویی برگزار شد.

نشست سه‌جانبه وزرای خارجه‌ افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان روز گذشته (۲۳ سرطان) از طریق کنفرانس ویدئویی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این نشست محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، المار‌محمد یاروف وزیر خارجه آذربایجان و رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان درباره‌ گسترش همکاری‌های سه‌جانبه گفت‌وگو کردند.
وزارت خارجه اعلام کرده است که هدف از برگزاری این نشست، بحث برای طرح و تدوین راهکارهای تطبیقی در مورد پیشنهادهای مطرح شده در نشست رهبران هر سه کشور بوده است.
در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که در این نشست روی راهکاری‌های عملی‌سازی طرح‌های گسترش همکاری سه‌جانبه در چهار مورد مشخص که در جریان نشست رهبران سه کشور به شمول تقویت همکاری در سکتور ترانسپورت، تجارت، انرژی و سرمایه‌گذاری مطرح شده بود، مورد بحث قرار گرفته است.
طبق اعلام وزارت خارجه، در این نشست سه‌جانبه روی ایجاد میکانیزم‌های تطبیقی طرح‌های یادشده توافق شده است.
هم‌چنان در این نشست فیصله شده است که گروه کاری سه‌جانبه ترانسپورت به هدف عملی کردن این طرح‌ها، تشکیل جلسه بدهند.
وزارت خارجه گفته است که هر سه طرف در این نشست روی استفاده حداکثری از توافق‌نامه راه لاجورد به هدف توسعه تجارت و ترانسپورت، در مورد پروژه تمدید فایبر نوری، تمدید خط آهن، حمایت از سرمایه‌گذاران،‌ ایجاد تسهیلات لازم در گمرک‌ها، قواعد سهل مالیاتی، توسعه دهلیزهای ترانسپورتی و تجارتی، تعیین گروه‌های کاری سکتوری به سطح سه کشور و برگزاری به موقع این سلسله نشست‌های وزیران خارجه تأکید کرده‌اند.
در این نشست فیصله شده است که یک کمیته کاری مشترک بین سه کشور به هدف اتصال منطقه‌ای، توسعه خط آهن، فایبر نوری، ترانسپورت و توسعه دادوستد تجارتی ایجاد شود. طبق این فیصله، قرار است کمیته مشترک در سطح وزیران ترانسپورت هر سه کشور ایجاد شود.
این کمیته گزارش‌های خود را هر سه ماه بعد برای حل مشکلات و جلوگیری از احتمال بروکراسی، به رؤسای جمهور هر سه کشور ارائه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا