آخرین اخباراسلایدشوافغانستانمنطقه

نشست سه‌جانبه چین؛ شمولیت افغانستان در « یک کمربند – یک راه»


صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه کشور در نشست سه‌جانبه چین، افغانستان و پاکستان در بیجنگ، ضمن مهم دانستن همکاری صادقانه سه کشور با هم و مبارزه علیه دهشت‌افکنی گفت: ساختنِ روند مبارزه با تروریزم، نیاز مبرم به همکاری‌های صادقانه و هماهنگی میان کشورها در منطقه و فراتر از آن دارد، تا بتوانیم ثبات را در منطقه بیاوریم.
به گزارش خبرگزرای دید، درین نشست وزیر خارجه کشور با اشاره به توافق‌نامه افغانستان و پاکستان گفت: ما توافق نمودیم تا در راستای مبارزه با تروریزم، بدون قایل شدنِ مرز و هرگونه تمایز دیگر، همکاری نماییم. این همکاری و مبارزه شاملِ جلوگیری از دادن پناهگاه‌های امن و حمایت تسلیحاتی تروریستان در هر جایی از منطقه می‌شود.
وزیر خارجه کشور همچنان تاکید کرد:« ما باید آماده باشیم تا در برابر عناصر آشتی‌ناپذیر(هراس‌افکنان) واردِ عمل شویم و آن‌ها را از بین ببریم؛ زیرا آن‌ها پیام صلح را نمی‌شنوند و مردمانِ ملکی افغانستان را همه روزه در شهرها و روستاها مورد حملات وحشیانه قرار می‌دهند؛ حملاتی که همه روزه شهروندان بیگناه ما را به خاک وخون می‌کشاند.»
آقای ربانی با یاد آور شدن مبارزه علیه تروریزم در کشور، افزود : ما باید همزمان از تمام قدرت، نفوذ و منابع مان برای حمایت از روند سیاسی، آشتی و مصالحه که منجر به پایان بخشیدنِ خشونتِ طالبان در افغانستان شده می‌تواند، استفاده کنیم. چین و پاکستان توافق کردند تا از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی کنند.
وزیر خارجه کشوربه منافع همکاری بین سه کشور نیز اشاره کرده گفت: در بخش توسعه، ما پیرامون همکاری‌های توسعه‌ای بُرد – بُرد، با تمرکز ویژه روی توسعه زیربناها غرض تقویت اتصال میان سه کشور، از جمله برنامه «یک کمربند یک راه» و «ریکا» مفصلاً بحث و تبادل نظر نمودیم.
نشست سه‌جانبه میان افغانستان، چین و پاکستان در بیجنگ برگزار شده بود. کارشناسان به این باورند که چین با توجه به قدرت بزرگ اقتصادی که دارد در روند صلح افغانستان تاثیرگذار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا