آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نشست سه جانبه در کابل؛ تفاهم‌نامه مبارزه با تروریزم میان وزرای خارجه امضا شد

دومین نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین امروز ( شنبه ۲۴ قوس) به سطح وزرای خارجه در کابل برگزار شده و سه وزیر خارجه پس از نشست تفاهم‌نامه مبارزه با تروریزم را امضا کردند.


دومین نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین امروز ( شنبه ۲۴ قوس) به سطح وزرای خارجه در کابل برگزار شده و سه وزیر خارجه پس از نشست تفاهم‌نامه مبارزه با تروریزم را امضا کردند.
وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین پس از نشست و امضای تفاهم‌نامه در کنفرانس خبری حاضر شده و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش خبرگزاری دید، در این نشست خبری مسئله صلح در افغانستان مطرح شده و وزیر خارجه پاکستان از اعتماد سازی و پرهیز از ملامت کردن همدیگر سخن زد.
شاه محمود قریشی در این نشست خبری گفت که صلح افغانستان یک مسئله داخلی است که توسط خود مردم افغانستان باید مدیریت شود.
آقای قریشی تصریح کرد پاکستان اما تعهد خود را برای همکاری در این زمینه با افغانستان همواره اعلام کرده است.
او گفت: تا زمانی که اعتماد میان هر دو کشور (افغانستان و پاکستان) به وجود نیاید، این جلسات همیشه در حد یک جلسه خواهد ماند.
این مقام پاکستان افزود: برای این که به نتیجه برسیم، باید دیذگاه مان را تغیر بدهیم. شما جنگ‌های زیادی تجریه کرده‌اید. با متهم کردن یکدیگر به جایی نمی‌رسیم؛ ازین رو باید در تفاهم با یکدیگر برای صلح افغانستان تلاش کنیم.

وی افزود: من آمده‌ام که میان مان(افغانستان و پاکستان) اعتماد سازی شود؛ زیرا اگر اعتماد سازی نشود این نشست ها در حد یک جلسه باقی خواهد ماند، بدون کدام نتیجه ملموسی.
«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در این نشست خبری گفت: ما(هر سه کشور) در امر مبارزه با هراس‌افکنی متعهد هستیم و در این مورد تفاهم نامه‌ای نیز به امضا رسید.
صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز گفت: ما روی مبارزه با هراس‌افکنی، راه حل سیاسی برای ختم جنگ افغانستان و همکاری‌های منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردیم.
‏صلاح الدین ربانی: سه خواست که در این نشست سه جانبه توجه کردیم امنیت و مبارزه با تروریزم، توسعه اقتصادی و اتصال منطقه‌ای و اجماع در مورد روند صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان بود.
دور اول گفت‌وگوهای سه‌جانبه در پکن برگزار شده بود و قرار است دور سوم آن در اسلام‌آباد برگزار شود.
این نشست در نوع خود که با حضور وزرای خارجه سه کشور در کابل برگزار شد، مهم تلقی می‌شود و فرصت خوبی است برای دولتمردان افغانستان تا از آن به سود امنیت و روند صلح استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا