آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست شورای رهبری جمعیت؛ از سرپرستی رهبری تا ضرورت اصلاحات

جمعیت اسلامی اگر بخواهد در آینده به حیات سیاسی‌اش ادامه بدهد، نیاز به برگزاری کنگره، انتخاب هیئت شورای رهبری، فعال کردن تشکیلات حزبی و آمدن چهره‌های نسل نو دارد.

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در صفحه فیسبوکش نگاشته که نشست شورای رهبری این حزب به خاطر برگزاری کنگره، اصلاحات و فعال ساختن تشکیلات حزبی برگزار شد.
از این خبر بر می‌آید که جمعیت اسلامی اکنون ضرورت اصلاحات و داشتن رهبری انتخابی را از اولویت‌هایش تعریف کرده و در صدد آن است که با برگزاری کنگره، رهبری موقت و غیر انتخابی این حزب را به صورت انتخابی در آورد.
پیش از این، کنگره این حزب برگزار نشده و رهبری آن به صورت موقت پس از شهادت استاد ربانی به پسرش، صلاح‌الدین ربانی واگذار شده است.
هرچند پیش از این، جمعیت اسلامی به صورت سنتی در تحولات و رخدادهای سیاسی دارای موضع واحد بود، ولی پس از روی کار آمدن دوره جدید، به ویژه دوره آخر حامد کرزی و حکومت آقای غنی، اعضای بلندپایه و تصمیم‌گیر جمعیت اسلامی به صورت روشن در یک انارشیزم سیاسی قرار گرفته و هر چهره به جهات مختلف پراکنده شد.
صف‌بندی‌های اخیر انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز نشان داد که هر بخش جمعیت خویشتن را بدنه اصلی آن قلمداد کرده و در پی رسیدن به اهداف سیاسی گروه خود زیر نام این حزب سیاسی تلاش می‌کنند.
اسماعیل خان، عطا محمد نور و یونس قانونی از اعضای رهبری جمعیت با دسته انتخاباتی اتمر رفته، یک بخش آن دوباره داکتر عبدالله را به عنوان کاندید جمعیت معرفی کردند. این اقدام سبب بروز مشکلات زیاد میان اعضای رهبر شد، تا جایی که عطا محمد نور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت اگر اعضای جمعیت به ربانی رای بدهند، از کاندیداتوری عبدالله حمایت خواهد کرد.
سرپرستی آقای ربانی در راس حزب جمعیت اکنون به مرحله‌ای رسیده که باید کنگره برگزار شود و رییس حزب را بگزیند.
از طرف دیگر، جمعیت اسلامی همانند احزاب دیگر جهادی ساختار حزبی به معنای دقیق کلمه نداشته پیش از این، اکنون نیاز است که هم به سرپرستی و میراثی بودن رهبری حزب خاتمه داده شود و تشکیلات حزبی به صورت حزب سیاسی به معنای تعریف شده آن درآید.
بدون شک جمعیت اسلامی یک حزب با سابقه تاریخی بوده و در گذشته و اکنون یکی از وزنه های سیاسی در افغانستان است.
یک نسل این حزب قربانی ترور‌های زنجیره‌ای شده و نسلی دیگر به اجل طبیعی از دنیا رفته است.
از احمد شاه مسعود شروع تا استاد ربانی و خیلی از چهره‌های رهبری جمعیت اسلامی قربانی ترور‌های زنجیره‌ای شد و کسانی همانند مارشال فقید درگذشتند.
اکنون نیاز است که نسل‌های باقی مانده در این حزب، روی اصلاحات در تشکیلات حزبی و آمدن چهره‌های نو در رهبری حزب کار کنند.
جمعیت اسلامی اگر بخواهد در آینده به حیات سیاسی‌اش ادامه بدهد، نیاز به برگزاری کنگره، انتخاب هیئت شورای رهبری، فعال کردن تشکیلات حزبی و آمدن چهره‌های نسل نو دارد.

احتمال می‌رود که کنگره حزب به زودی برگزار شده و هیئت رهبری آن گزینش شود. در آن صورت سرنوشت داکتر عبدالله به عنوان کاندیدای این حزب نامشخص خواهد ماند و یحتمل که تحولات تازه‌ای از آدرس این حزب در راه است.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا