آخرین اخبارافغانستانسیاست

نشست صلح مسکو؛ روسیه برخی سیاستمداران افغانستان را مخفیانه به مذاکره با طالبان دعوت کرده است

در آستانه برگزاری نشست مسکو برای صلح افغانستان، گزارش می‌شود که مسکو برخی سیاستمداران کشور را به طور مخفیانه برای مذاکره با طالبان دعوت کرده است؛ در این یکی از چهره‌های شاخص دعوت شده حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور است.


در آستانه برگزاری نشست مسکو برای صلح افغانستان، گزارش می‌شود که مسکو برخی سیاستمداران کشور را به طور مخفیانه برای مذاکره با طالبان دعوت کرده است؛ در این یکی از چهره‌های شاخص دعوت شده حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور است.
به نقل از رادیو آزادی، در دو ماه گذشته دعوت برای این کنفرانس مکرراً تمدید شده‌ است و در گروه دعوت شدگان همکاران رهبران افغانستان و سیاستمداران شناخته شده شامل می‌باشند که با حکومت افغانستان ارتباط دارند.
سفارت روسیه در کابل از تبصره در این مورد خودداری کرده‌ است.
روسیه در ماه اگست برگزاری یک کنفرانس چند جانبه را برای صلح افغانستان دعوت کرد که در آن نمایندگان ۱۲ کشور و طالبان فراخوانده شده بودند. این نشست قرار بود در ماه سپتمبر برگزار شود، اما بعد از آن به تأخیر افتاد که رییس جمهور اشرف غنی گفت هر نوع مذاکره با طالبان باید به رهبری حکومت افغانستان صورت بگیرد.
رییس جمهور اشرف غنی در پنجم ماه سنبله با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تیلفونی صحبت کرده و در مورد تعویق این اجلاس به موافقه رسیدند.
ایالات متحده امریکا هم از اشتراک در اجلاس مسکو شانه خالی کرد. سفارت امریکا در کابل نخواست در مورد دعوت نو مسکو تبصره کند.
از سوی دیگر، وزارت خارجه کشور می‌گوید که مذاکرات در مورد نشست مسکو با مقامات روسیه دوام دارد.
صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید:
«موقف ما از اول هم مشخص بوده، ما گفتیم روی چگونگی نشست مسکو و زمان برگزاری آن در حال بحث هستیم تا این‌که ما به یک نتیجه برسیم.»
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفته بود که امیدوار است جزئیات این کنفرانس در روزهای نزدیک روشن شود.
به گفته او تعیین تاریخ و لیست اشتراک کنندگان این نشست در حال نهایی شدن است.
مذاکرات سیاسی بین طالبان و ایالات متحده امریکا ماه گذشته بعد از آن تحرک پیدا کرد که زلمی خلیل‌زاد به حیث نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد.
آقای خلیل‌زاد و قبل از آن الیس ویلز دیپلومات بلند رتبه امریکایی در قطر با نمایندگان طالبان صحبت کردند.
محمد یوسف سها مسئول دفتر مطبوعاتی حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان گفته است که کرزی بخاطری در نشست مسکو سهم می‌گیرد که هیچ صحبت صلح با طالبان نباید از توجه دور بماند.
عطا محمد نور والی سابق بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی هم گفته‌است که در نشست مسکو سهم می‌گیرد.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد اعضای مهم طالبان در افغانستان گفته‌اند که آن‌ها هم یک هیئت را به مسکو می‌فرستند تا با کشورهای همسایه افغانستان، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و دیگران صحبت کنند.
قبل از این، عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان گفته بود که بدون اشتراک حکومت افغانستان نشست مسکو نتیجه نخواهد داشت.
آقای عبدالله از تلاش‌های کشورهای دیگر برای صلح افغانستان ستایش نموده، ولی تأکید می‌کند که ملکیت هر نوع مذاکرات صلح افغانستان باید در دست دولت و ملت افغانستان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا