آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نشست عالمان دینی برای صلح؛ جنگ و حملات انتحاری نامشروع است


بیش از ۲هزار عالم دینی در کابل گرد هم آمده و در فتوای مشترکی جنگ جاری و حملات انتحاری و انفجاری را در کشور مخالف ارزش‌های دینی و نامشروع دانستند.
به گزارش خبرگزاری دید، این همایش که در چادر لویه جرگه برگزار شده بود، عالمان دینی از گروه‌های مسلح مخالف دولت خواستند تا به احترام دهه آخر ماه مبارک رمضان، آتش‌بس کنند.
به گفته این علما، در سه دهه اخیر در هردو طرف جنگ تنها مردم افغانستان هستند که قربانی می‌شوند.
علمای دینی در اعلامیه شان گفتند که جنگ، انفجار و انتحار در کشور افراد غیر نظامی را هدف قرار می‌دهد و از این رو این جنگ «ناروا» است.
در بخشی از اعلامیه نشست شورای علما آمده است:«علمای جهان حملات انتحاری را در اسلام حرام خوانده و ما علمای افغانستان نیز بربنیاد کلام‌الله، انتحار را به دلایل واضح که در مورد خودکشی و مؤمن کشی آمده است، حرام می‌دانیم.»
آن‌ها مردم و قانون افغانستان را متکی به اسلام خوانده و از علمای پیشتاز اسلام چون امام ابوحنیفه صاحب مذهب حنفی، به عنوان نشانه‌هایی از تاریخ اسلامی کشور یاد کرده افزودند که در چنین جامعه‌ای «جهاد هیچ جواز ندارد.»
علمای شرکت کننده همچنین افزودند که ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمان اند و در چنین جامعه‌ای جنگ خلاف شرع است.
آن‌ها همچنین حضور نیروی های خارجی را نیز متکی به شورش گروه های مسلح خوانده، افزودند که هیچ فرد آنان مایل به حضور خارجیان نیستند؛ اما خروج آنان زمانی ممکن خواهد شد که گروه‌های مسلح مخالف، صلح کنند.
علما در اعلامیه شان همچنین بر وحدت مردم تاکید کرده و از تمام نهادهای دولتی و خصوصی خواستند تا بر اتحاد و اتفاق اقوام و مذاهب کشور بپردازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا