آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

نشست مسکو؛ خواسته‌های طالبان و بیانیات سیاسیون

در ادامه نشست مسکو میان طالبان و سیاسیون افغانستان که از سوی جامعه مهاجر افغانستانی‌های مقیم کشور روسیه برگزار شده است، طرف‌های مختلف سیاسی به اظهار دیدگاه‌های شان پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دید، عباس ستانکزی رییس هیئت طالبان در این نشست دیدگاه‌های این گروه را در مورد صلح و جنگ ارائه کرد.

این نماینده طالبان یک بار دیگر گفت که قانون اساسی کنونی برای این گروه قابل پذیرش نیست، قوای خارجی باید بیرون شود، زندانیان طالبان از بند رها شوند، نام رهبران طالبان از لیست سیاه بیرون شود، برای آنان دفتر ایجاد شود، تبلیغات ضد آنان خاتمه یابد و در کشور یک نظام اسلامی آزاد ایجاد گردد.

در همین حال، محمد یونس قانونی معاون پیشین رییس جمهور نیز، در این نشست در برابر خواسته‌های طالبان گفت که مسلماً صلح را همه می‌خواهند ولی این به معنی موافق بودن با تمام دیدگاه‌های گروه طالبان نیست. آقای قانونی بیان کرد که هیچ کس نمی‌تواند مدعی حکومت بر تمام افغانستان باشد و دوره استبداد گذشته است.

به باور آقای قانونی، قانون اساسی تعدیل پذیر است و حضور قوای خارجی نیز به معنی اشغال نیست.

او تاکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی ملی، نهادهای ملی، نظام جمهوری اسلامی افغانستان و حقوق زنان از جمله موارد و ارزش‌هایی است که قابل برگشت نیست.

قانونی تاکید کرد که نظام جدید در افغانستان یک دستاورد و صفحه جدید بود که در ۱۸ سال گذشته ایجاد شود و اکنون باید یک صفحه جدید با آمدن صلح در کشور گشوده شود.

آقای قانونی افزود که در موارد مطرح شده از سوی طالبان، نقاط اتفاقی نسبت به نقاط اختلافی بیشتر بود.

از سویی هم عطا محمد نور، از چهره‌های سیاسی منتقد ارگ در سخنانش نسبت به روند صلح و گفت‌وگو با گروه طالبان گفت که این گروه سیاسی غیر قابل انکار است و باید در نظر گرفته شود.

آقای نور تاکید کرد که هرچند خواسته‌های طالبان باید در نظر گرفته شود، ولی برخی مسایل و ارزش‌های ملی است که مذاکره بر سر آن ممکن نیست.

آقای نور از تشکیل حکومت موقت برای رسیدن به صلح و حل بحران چهل ساله در کشور حمایت کرد مشروط به آن که این حکومت با حفظ دستاوردهای اخیر و نظام جمهوری اسلامی باشد.

او تصریح کرد که منظور از حکومت موقت برگشت به صفر و ۱۸ سال پیش نیست.

عطا محمد نور از حکومت وحدت ملی نیز خواست که روند صلح را سبب بهره‌گیری های انتخاباتی نساخته و در آن سهم واقعی داشته باشد.

وی با تعویق انتخابات نیز در صورت رسیدن به صلح موافقت نشان داد.

نشست مسکو برای دو روز دایر شده و هنوز معلوم نیست که نمایندگان طالبان و سیاسیون کشور برای رسیدن به یک توافق صلح در آن به نتیجه می‌رسند یا نه.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا