آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست مسکو؛ فرصتی که از سوی کابل تقدیم طالبان شد

با اشتراک نکردن کابل در نشست مسکو، بدون شک توپ در میدان طالبان افتاده و اکنون دیده شود که تحولات بعدی به سود کدام طرف انکشاف خواهد کرد.


امروز جمعه ۱۸ عقرب قرار است «نشست مسکو» در روسیه برگزار شود. نشستی که چندی پیش باید برگزار می شد. مخالفت ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان از دلایل به تاخیر افتادن این نشست بود.
به شمول طالبان، قرار است مقامات پاکستانی نیز در نشست مسکو شرکت کنند. تنها امریکایی‌ها و مقامات افغانستان در این نشست شرکت نکرده‌اند.
به نمایندگی از افغانستان تنها ۵ عضو شورای عالی صلح شرکت کرده است. چنانچه بارها مطرح شده است روند گفت‌وگو با طالبان در وصف تلاش‌ها بسیار غیر شفاف به نظر می‌رسد. در یک سال اخیر، نشست‌های زیادی در منطقه به منظور پایان جنگ در کشور برگزار شده است که نتایج ملموسی هم در پی نداشته است. اگر کشورهای حامی کابل به ویژه امریکایی‌ها به دنبال تامین صلح در کشورند باید در نشست مسکو شرکت کنند. سایه رقابت واشنگتن و مسکو نباید روی اوضاع افغانستان تاثیر سو‌ء بگذارد.
به باور نویسنده، چون طالبان در میدان نبرد دست بالایی دارند، نمی‌خواهند در روند گفت‌وگوها عجله کنند.
روسیه از کشورهایی است که گفته می‌شود از گروه طالبان در افغانستان حمایت نظامی و مالی می‌کند. کاخ سفید و برخی از سیاست گران کابل همواره این حرف را زمزمه می‌کنند. امری که از جانب روسیه به شدت رد شده است.
تا زمانی که نگاه کشورهای منطقه در برابر طالبان و حکومت افغانستان روشن نشود، برقراری صلح در کشور بسیار بعید به نظر می‌رسد.
از جانب دیگر، کابل به تبعیت از واشنگتن نخواست و یا نتوانست در این نشست شرکت کند و امروز وزارت خارجه اعلامیه داده که نشست مسکو مغایر با نشست‌ها و تلاش‌های قبلی ملی و بین‌المللی برای گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت دولت و مردم افغانستان است.
در این جا باز هم طالبان دست بالا دارند. آن‌ها در نشست اشتراک کرده و حرف خود را حد اقل برای برخی از جامعه جهانی که مخالف حضور امریکا در افغانستان هستند، به گونه رسا و واضح می‌گویند.
از جانب دیگر، اشتراک طالبان در چنین نشست‌های بین‌المللی برای آن‌ها وجهه سیاسی کسب کرده و این گروه را از لاک تروریزم بیرون می‌کند.
اکنون عنان دیپلماسی صلح و جنگ در دست طالبان است؛ گروهی که از اتهام تروریستی بودن کم کم بیرون شده و می‌رود که در میان جامعه جهانی و همسایگان افغانستان مبدل به یک حرکت سیاسی آزادی خواه شود.
با اشتراک نکردن کابل در نشست مسکو، بدون شک توپ در میدان طالبان افتاده و اکنون دیده شود که تحولات بعدی به سود کدام طرف انکشاف خواهد کرد.
کابل دانسته یا ندانسته نشست مسکو را به فرصتی برای گروه طالبان مبدل کرده است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا