آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

نشست مسکو و فرصتی برای شکل‌گیری اجماع

حداقل نتایج نشست مسکو این می‌تواند باشد که طالبان برای نخستین بار حاضر شدند با نمایندگان مردم افغانستان دور میز برای پایان جنگ گفت‌وگو کنند.

نشست صلح افغانستان در مسکو به رغم مخالفت ریاست جمهوری برگزار شد. نشست مسکو نخستین مذاکرات بین‌الافغانی در پروسه صلح است. این اجلاس روز گذشته رسماً به پایان رسید. احزب سیاسی با صدور یک قطعه‌نامه تاکید کردند که صلح در کشور آمدنی است و جنگ جاری کشور باید از در تفاهم و مذاکره به صلح مبدل شود.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت با برگزاری نشست مسکو اعلام مخالفت کرده بودند. رییس جمهور غنی گفته است که احزاب سیاسی صلاحیت اجرایی ندارند.
سخنگویان ریاست جمهوری می‌گویند که حضور رهبران احزاب سیاسی در نشست مسکو دور زدن نهاد حکومت و دولت است. اما رهبران سیاسی می‌گویند که نشست مسکو برای رسیدن به صلح افغانستان را کمک خواهد کرد.
نشست روسیه در حالی برگزار شد که در افغانستان هیچ‌گونه اجماعی در روند صلح وجود ندارد و میان حکومت و احزاب سیاسی یک کشمکش جدی وجود دارد.
رهبران سیاسی در این نشست تاکید روی حفظ قانون اساسی کردند. طالبان در این نشست تاکید کردند که قانون اساسی فعلی کشور باید تعدیل شود و نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک نمایند. همچنان عباس ستانکزی رییس هیئت مذاکره کننده طالبان گفت باید دفتری برای این گروه در کابل فعال شود.
البته طالبان در مذاکرات قطر هم گفته بودند که نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند و قانون اساسی تعدیل شود.
گروه طالبان تا این جای حاضر نشده است که با حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شود. رییس جمهور غنی می‌گوید که صلح در صورتی میسر خواهد شد که روند گفت‌و‌گو با طالبان به رهبری افغان‌ها باشد.
رییس جمهور غنی گفته که در باره نشست مسکو قضاوت نخواهد کرد و منتظر نتایج آن خواهد بود.
سخنگویان احزاب سیاسی هم گفته‌اند که نتایج اجلاس مسکو را با مردم افغانستان شریک خواهند ساخت.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز گفته است که خوب بود حکومت افغانستان در نشست مسکو حضور می‌داشت.
منابع سیاسی نیز اسرار دارند که حکومت می‌تواند از نتایج نشست مسکو استفاده کند.
حداقل نتایج نشست مسکو این می‌تواند باشد که طالبان برای نخستین بار حاضر شدند با نمایندگان مردم افغانستان دور میز برای پایان جنگ گفت‌وگو کنند.
حالا با پایان نشست دو روزه مسکو، حکومت افغانستان به رهبری اشرف غنی بایستی با احزاب سیاسی زیر سقف جمع شوند و برای شکل‌گیری یک اجماع کار کنند.
موجودیت اختلاف میان حکومت و دیگر نیروها در پروسه صلح ما را برای رسیدن به صلح آسیب می‌زند. حکومت و احزاب سیاسی هیچ کدام به تنهایی قادر نخواهند بود که از روند صلح نتیجه مطلوب بگیرند.
این دو دستگی در پروسه صلح بیشتر از هر آدرس دیگر افغانستان را ضربه خواهد زد. وقتی نهاد حکومت برای طالبان مشروعیت نداشته باشد، بسیار بعید است که دیالوگ احزاب با طالبان به صلح منجر شود.
متاسفانه احزاب سیاسی برای ریاست جمهوری مشروعیت ندارد و ریاست جمهوری برای احزاب سیاسی. این گیرودار سبب می‌شود که افکار عمومی کشور نسبت نتایج مذاکرات بد بین شوند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا