آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

نشست نمایندگان کانادا، قطر و بریتانیا با سینیرلی اوغلو در باره «دولت‌داری در افغانستان»

خبرگزاری دید: نشستی به منظور ارزیابی «دولت داری در افغانستان» از سوی نمایندگی‌های کانادا، قطر و بریتانیا با فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ کننده ویژه ملل متحد برای افغانستان برگزار شد.

این نشست روز گذشته (پنج‌شنبه، ۹ قوس) زیر نام «حکومت در افغانستان و حکومت زنان در افغانستان» برگزار شد و در آن فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، ارزیابی‌اش از نیازهای این کشور را ارایه کرد.

در این نشست تاکید شده که درباره افغانستان نیاز است تا جامعه‌ جهانی تعامل منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و سازمان یافته‌تر با درک روشن از نتایج و تعهدات همه طرف‌ها از طریق یک نقشه راه مبتنی بر عملکرد داشته باشد.

نمایندگان کشورها و نیز هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرده‌اند که هرگونه اقدام فوری درباره افغانستان باید دارای نقشه راه روشن باشد.

ریاست این جلسه توجیهی را کانادا برعهده داشته و نمایند‌گی این کشور در سازمان ملل گزارش سینیرلی اوغلو را « ارزیابی آینده‌نگر در مورد افغانستان» توصیف کرده است.

در همین حال، عالیه احمد سیف الثانی نماینده قطر در سازمان ملل متحد ارزیابی هماهنگ‌کننده ویژه این سازمان را دارای «رویکرد منسجم، یکپارچه و هماهنگ» خوانده است.

همز‌مان با این، نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل با استقبال از برگزاری این نشست تاکید کرده که رویکرد محتاطانه و مشروط بر حفظ منافع مردم افغانستان و جلوگیری از عواقب ناخواسته‌ای که می‌تواند اصول عدالت، حقوق بشر و موازین بین‌المللی را تضعیف کند، ضروری است.

او گفته است که هرگونه اقدام فوری برای اجرای توصیه‌های گزارش ارایه شده باید مشروط به شرایط خاص و یک نقشه راه روشن و زمان‌بندی شده مبتنی بر یک برنامه عملیاتی با شواهد ملموس در حوزه‌های حقوق بشر، امنیت منطقه‌ای، حکمرانی فراگیر و توسعه اقتصادی باشد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که طبق گزارش‌های متعدد طا-لبان در بیشتر از دو سال تسلط‌شان بر کشور به هیچ یک از خواست‌های جامعه بین‌المللی در زمینه ایجاد حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر و قطع رابطه با گروه‌های تروریسیتی تمکین نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا