آخرین اخبارجهانسیاست

نشست هند-آسیای میانه؛ تأکید بر کمک بشردوستانه و دولت همه‌شمول در افغانستان

خبرگزاری دید: وزرای امور خارجه قزاقستان، ازبیکستان، تاجیکستان، قیرقیزستان و ترکمنستان با اشتراک در نشست هند-آسیای میانه بر ادامه کمک‌های بشردوستانه و ایجاد دولت همه‌شمول در افغانستان پافشاری کردند.

به نقل از وایر، هند و پنج کشور آسیای میانه روز گذشته در نشست هند-آسیای میانه بر نیاز افغانستان برای داشتن یک «دولت نماینده و فراگیر واقعی» و کمک‌های فوری بشردوستانه برای مردم این کشور تأکید کردند.
شرکت‌کنندگان این نشست در بیانیه‌ای مشترک گفتند که تمامی اشتراک کنندگان نگرانی‌ها و اهداف مشابه نسبت به افغانستان دارند.
وزیران خارجه هند و کشورهای آسیای میانه توافق کردند که در بسیاری از مسایل مربوط به افغانستان اجماع منطقه‌ای گسترده وجود دارد.
بیانیه مشترک این نشست، بر نیاز یک دولت فراگیر واقعی، مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر، نقش مرکزی سازمان ملل، ارایه کمک‌های بشردوستانه فوری برای مردم افغانستان و حفظ حقوق زنان، کودکان و سایر اقوام این کشور تأکید شده است.
در رابطه با تروریزم، اشتراک‌کنندگان ضمن محکومیت گسترده ترویزم در همه نوع و اشکال آن، بیان داشته‌اند که استفاده از «نیابتی‌های تروریستی برای تروریزم فرامرزی، تأمین مالی تروریزم، قاچاق اسلحه و مواد مخدر، تبلیغ ایدئولوژی رادیکال و سوء‌استفاده از فضای سایبری برای انتشار اطلاعات نادرست و تحریک خشونت، خلاف اصول اساسی، اصول انسانیت و روابط بین‌المللی است».
آن‌ها همچنین توافق کردند که «عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان اقدامات تروریستی باید پاسخگو باشند و مطابق با اصل استرداد یا پیگرد قانونی» به عدالت سپرده شوند.
گفتنی است که این نشست همزمان با نشست سازمان همکاری اسلامی به میزبانی اسلام‌آباد دایر شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا